Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 februar 2019 10:55
Del på Facebook
Dagligvarekjeden Rema 1000 økte mest i 2018. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Dagligvarekjeden Rema 1000 økte mest i 2018. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dagligvarebransjen økte med 2,8 prosent, eller 4,8 milliarder kroner, i 2018. Rema 1000 økte mest, ifølge Dagligvarerapporten 2019.

Totalomsetningen i dagligvarehandelen var på 176 milliarder kroner, viser Nielsens Dagligvarerapport. Til tross for en nedgang på sju butikker i bransjen i 2018, er markedsveksten likevel høyere enn året før.

Det skjer etter en svært lav vekst i 2017.

Rema 1000 var dagligvarekonsernet som økte markedsandelen mest, med 0,4 prosentpoeng i 2018. Norgesgruppen gikk opp 0,1 prosent, mens Coop gikk tilbake 0,4 prosentpoeng, viser rapporten.

Norgesgruppen er fortatt det største konsernkjeden med en markedsandel på 43,2 prosent. Coop følger etter med en andel på 29,3 prosent.

Rema er størst

Rema 1000 er fortsatt landets største enkeltkjede med en markedsandel på 23,7 prosent. Det er imidlertid en beskjeden vekst fra 2017, da andelen var på 23,4 prosent.

Kiwi, som inngår i Norgesgruppen, ligger på andreplass med 21,3 prosent, men haler innpå Rema 1000.

Deretter følger Coop Extra med 13,3 prosent, opp 0,8 prosent fra 2017. Coop-butikken hadde dermed den største veksten i markedsandeler blant enkeltkjedene.

En rekke nye butikker

Det kom dessuten en rekke nye Rema 1000-butikker i 2018. Hele 16 nye butikker er etablert, noe som er desidert mest av alle dagligvarekjedene.

Coop-butikkene ligger på stedet hvil, mens Norgesgruppen har fått ti færre butikker.

Til sammen var det 3.840 dagligvarebutikker i Norge i 2018, hvorav 2.217 av disse var lavprisbutikker. Lavpriskjedene dominerer det norske markedet, og andelen økte i 2018. Det er også her butikketableringen er størst. Lavprisbutikker står for 66,5 prosent av markedet.

Grensehandelen gikk ned

I 2018 er den estimerte omsetningen for grensehandelen 10 milliarder kroner. Ifølge Nielsens måling Shopper Trends 2019 har 58 prosent av nordmenn grensehandlet de siste tolv månedene. Det er en nedgang på 4 prosentpoeng fra målingen fra året før.

Netthandelen ligger imidlertid stabil. I Shopper Trends-målingen svarer 10 prosent at de har handlet på nett de siste tolv månedene. Den estimerte omsetningen er 2 milliarder kroner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 17 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse