Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 mars 2019 12:05
Del på Facebook
Leder Ina Libak i AUF er en av dem som vil ha en debatt om leterefusjonsordningen i oljeindustrien. Industrien frykter imidlertid konsekvensene av dette. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Leder Ina Libak i AUF er en av dem som vil ha en debatt om leterefusjonsordningen i oljeindustrien. Industrien frykter imidlertid konsekvensene av dette. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Næringen advarer mot konsekvensene av å endre eller skrote leterefusjonsordningen for oljeindustrien som følge av intern strid i Ap om partiets oljepolitikk.

– Arbeiderpartiet vil: Avslutte alle særordninger for oljeindustrien hvor fellesskapets midler tar kostnaden for å lete etter – og åpne nye oljefelt. Avskaffe leterefusjonsordningen og redusere friinntekten. Vri skattefordelene over til grønne næringer, heter det i forslaget fra Klima- og miljøutvalget i fylkeslaget i Østfold som er oversendt partiets landsmøte.

Det skriver Klassekampen.

Petra Brinch ledet klimautvalget som formulerte forslaget, og mener ordningen bør skrotes både av miljøhensyn og fordi de ikke vil bruke fellesskapets penger på oljefelt som hun mener neppe blir lønnsomme.

Også AUF ønsker en debatt om ordningen, sier leder Ina Libak.

Leder Barbro Auestad samfunnspolitisk avdeling i LO-forbundet Industri Energi mener det er destruktivt å så tvil om ordningen.

– Ordningen bidrar med veldige summer til fellesskapet og tjener oss godt, sier Auestad.

Hun advarer om at en usikkerhet om ordningen kan føre til at utenlandske selskaper kvier seg for å gjøre investeringer i Norge.

Libak og Brinch forstår uroen.

– Men jeg er uenig i at løsningen er å fortsette. Det verste vi kan gjøre for de mange tusen som jobber i oljen er å la det skure og gå, sier Libak.

I en opptelling VG gjorde mandag ble det klart at 213 av 300 delegater på Arbeiderpartiets landsmøte i april ligger an til å stemme imot kompromisset om oljevirksomhet i Lofoten, Vesterålen og Senja. Landsmøtet i Ap ble i 2017 enig om å verne deler av områdene her, men åpne for en konsekvensutredning av andre deler.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse