Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 mars 2019 19:31
Del på Facebook
Frps Bård Hoksrud kaller Høyres forslag om å forby salg av bensin- og dieselbilder fra 2025 som ren symbolpolitikk som kun evner å irritere folk. Forslaget er det mest radikale klimaforslaget som Høyres landsmøte skal ta stilling til i løpet av helgen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Frps Bård Hoksrud kaller Høyres forslag om å forby salg av bensin- og dieselbilder fra 2025 som ren symbolpolitikk som kun evner å irritere folk. Forslaget er det mest radikale klimaforslaget som Høyres landsmøte skal ta stilling til i løpet av helgen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høyre-landsmøtet i helgen vil få et forslag på bordet om å forby nybilsalg av bensin- og dieselbiler fra 2025. Frp reagerer kraftig på forslaget.

Høyres miljøpolitiske talsperson på Stortinget, Stefan Heggelund, har fremmet en rekke konkrete forslag til klimaresolusjon på Høyres landsmøte, som begynte fredag.

VG torsdag lanserte han det kanskje mest ytterliggående forslaget om å fra 2025 kun tillate salg av nye biler som er nullutslippsbiler. Med andre ord kroken på døra for salg av nye bensin- og dieselbiler.

– Skal vi klare 1,5-gradersmålet har vi kun elleve år på oss. Derfor fremmer vi tiltak som vi vet virker og som vil utgjøre en forskjell, sier Heggelund.

Les også: Ny Tesla-SUV i salg om to år

Bård Hoksrud, som sitter i Fremskrittspartiets bilpolitiske utvalg og i finanskomiteen på Stortinget, reagerer kraftig på forslaget.

– For Frp vil det være uaktuelt å være med på å forby salg av nye bensin- og dieselbiler om seks år. Dette lukter Tesla-Høyre lang vei, jeg kan umulig se for meg at de distriktspolitiske kreftene i Høyre vil stille seg bak dette, sier Hoksrud i en uttalelse til NTB.

Han peker på at Norge kun utgjør 0,2 prosent av verdens nybilmarked og kaller forslaget for ren symbolikk som kun evner å irritere folk.

– Det har vært en rivende teknologiutvikling for bensin- og dieselbiler de siste årene. CO2-utslippene har falt kraftig de siste årene. Faktisk hadde vi sannsynligvis nådd 2030-utslippsmålene våre kun gjennom salg av bensin- og dieselbiler, hevder han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 9 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse