Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 april 2019 23:13
Del på Facebook
Neste år liberaliseres drosjemarkedet og ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI) vil drosjesjåførene få lavere lønninger på grunn av at antallet aktører vil øke. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Neste år liberaliseres drosjemarkedet og ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI) vil drosjesjåførene få lavere lønninger på grunn av at antallet aktører vil øke. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringens nye drosjereform vil også føre til mer skattesnusk, ifølge en rapport fra Transportsøkonomisk institutt (TØI).

TØI har på oppdrag fra flere drosjeselskaper i Oslo undersøkt ulike drosjereguleringer, blant annet regjeringens frislipp. Ifølge TØI kom regjeringens løsning ut som det dårligste alternativet av fem, skriver Klassekampen.

1. juli neste år liberaliseres drosjemarkedet i byene, noe som innebærer at lokalpolitikerne ikke kan begrense antall taxiløyver etter behov og plikten om å tilhøre en taxisentral faller bort. Trolig vil taxitjenester som Uber oppfylle de nye kravene og bli tillatt, skriver avisen.

På tre av fem kriterier får drosjereformen til stryk og vil føre til en «svært utfordrende situasjon» når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår, samt myndighetenes evne til å føre kontroll med skatter og avgifter og kundenes opplevelse av drosjetjenestene i gatemarkedet.

Det vil bli flere aktører og selvstendig næringsdrivende med endringene.

– Lønns- og arbeidsvilkår er i utgangspunktet dårlige og vil gå fra vondt til verre, sier forsker Jørgen Aarhaug.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøNår bompengeproposisjonen eventuelt skal leggast fram fram for Stortinget må grunnlaget vere presist basert på oppdaterte kostnadstall.Så vil nok Stortinget ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrNår blir det tvingende nødvendig å oppdatere en KS2-rapport fra mars 2023 på grunn av prisendringer?I sammenligning med null-alternativet; når ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg har sagt at KS2 må oppdaterast for endring av kostnadsnivået i prosjektet der KS2 rapporten frå 2023 er etter ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrMener du for alvor at en KS2-analyse må kvalitetssikres på nytt bare på grunn av prisstigning?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDersom du er så enfoldig at du trur at der ikkje har vore prisstigning etter 2022 og fram til ein ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor lang tid går det før en må oppdatere KS2-analysen datert mars 2023 fordi den er utgått på dato og ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse