Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 mai 2019 13:49
Del på Facebook
En mann i Lausanne i Sveits kikker på et monster bygget av plast funnet i sjøen og på strender av miljøorganisasjonen Greenpeace. Plastsøppel i havet diskuteres denne uken på en FN-konferanse i den sveitsiske byen Genève. Foto: Laurent Gillieron / Keystone / AP / NTB scanpix
En mann i Lausanne i Sveits kikker på et monster bygget av plast funnet i sjøen og på strender av miljøorganisasjonen Greenpeace. Plastsøppel i havet diskuteres denne uken på en FN-konferanse i den sveitsiske byen Genève. Foto: Laurent Gillieron / Keystone / AP / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske myndigheter foreslår strengere internasjonale regler for handel med plastavfall. Målet er å begrense de enorme mengdene plast som havner i havet.

– Dette er et viktig forslag og et stort steg i riktig retning, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) til NTB.

Han håper å få forslaget vedtatt under en FN-konferanse i Genève som begynte mandag og varer fram til 10. mai. Deltakerne er de over 180 landene som har undertegnet Basel-konvensjonen om handel med farlig avfall.

Strengere regulering av handel av plastavfall kan redusere mengden plast som ender opp i naturen og sjøen. Over 8 millioner tonn plast er tidligere anslått å havne i havet hvert år.

– Trenger helt annen kontroll

Internasjonal handel med plastavfall foregår i stort omfang, og ifølge Elvestuen foregår denne handelen i dag nærmest uregulert.

Ministeren er positiv til kjøp og salg av sortert avfall som resirkuleres. Men usortert plastavfall som eksporteres til fattige land, kan lett havne på avveie.

– Det trengs en helt annen kontroll av vareflyten, sier Elvestuen.

Norske myndigheter foreslår derfor internasjonale regler om statlig kontroll av eksport av plastavfall som ikke går direkte til gjenvinning. Slikt avfall bør bare eksporteres hvis handelen er godkjent av myndighetene i importlandet, mener regjeringen.

En representant for FNs miljøprogram (UNEP), Rolph Payet, opplyser til nyhetsbyrået AP at det ser ut til å være betydelig støtte til det norske forslaget på møtet i Genève.

Erklæring i Nairobi

Også Tyskland er en pådriver for strengere plast-regler. Tyske myndigheter håper på et internasjonalt forbud mot eksport av usortert plastavfall som det er vanskelig å resirkulere, ifølge nyhetsbyrået DPA.

Tidligere i år ble en erklæring mot plastforsøpling i havet vedtatt av FNs miljøforsamling etter forslag fra Norge. Vedtaket skjedde på et møte i Kenyas hovedstad Nairobi hvor Elvestuen ble valgt til forsamlingens president.

Plastsøppel og mikroplast i havet er et svært omfattende problem som har fått mer oppmerksomhet de siste årene. Noen anslag – riktignok svært usikre – tyder på at det om noen tiår kan være mer plast enn fisk i verdens hav.

– Skrekkhistorien er at det vil være like mye plast som fisk i havet i 2050. Det må unngås, sa Elvestuen til NTB i forkant av møtet i Nairobi.

På sikt håper miljøministeren på en egen internasjonal avtale om plastforsøpling i havet. Han erkjenner imidlertid at det er usikkert når en slik avtale kan komme på plass.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse