Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 mai 2019 22:47
Del på Facebook
Europeiske land og bedrifter inngår samarbeid for å utvikle nye og bedre batterier til elbiler. Jaguars I-Pace-modell produseres i Østerrike, men batteriene kommer fra Sør-Korea. Foto: AP / NTB scanpix
Europeiske land og bedrifter inngår samarbeid for å utvikle nye og bedre batterier til elbiler. Jaguars I-Pace-modell produseres i Østerrike, men batteriene kommer fra Sør-Korea. Foto: AP / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere europeiske land og bedrifter innleder et samarbeid for å utvikle neste generasjon batterier til elbiler.

Det nye prosjektet, som det skal investeres mellom 50 og 60 milliarder kroner i, ble kunngjort av Frankrikes finansminister Bruno Le Maire og Tysklands finansminister Peter Altmaier under en felles pressekonferanse torsdag.

– Andre medlemsland har alt vist interesse for å bli med på dette prosjektet, sa Le Maire, som trakk fram Italia, Belgia, Polen, Østerrike og Finland.

Les også: Bilsalget gikk ned i april – men elbilsalget øker

Rundt 40 milliarder kroner vil ifølge Le Maire komme fra private selskap, blant dem den franske bilprodusenten PSA og batteriprodusenten Saft, som er en del av den franske oljegiganten Total.

– Interessen i prosjektet er større enn noensinne, sa Altmaier, som opplyste at 35 bedrifter så langt har ytret ønske om å delta, blant dem Europas største bilprodusenter.

Om få måneder åpner en testfabrikk med rundt 200 ansatte i Frankrike, mens målet er å etablere to produksjonsanlegg med til sammen 1.500 ansatte i Frankrike og Tyskland.

Europeiske ledere har lenge etterlyst et samarbeid for å utvikle neste generasjon batterier til elbiler, med henvisning til at bilprodusentene i dag i stor grad er prisgitt batterier produsert i Kina og andre asiatiske land.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse