Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 mai 2019 23:54
Del på Facebook
Rødt-leder Bjørnar Moxnes har selv bidratt med 110.000 kroner i partikassa som har samlet inn 2 millioner kroner i år. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Rødt-leder Bjørnar Moxnes har selv bidratt med 110.000 kroner i partikassa som har samlet inn 2 millioner kroner i år. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Partiskatt, stortingsplassen til Bjørnar Moxnes og høyere medlemstall har bidratt til at omsetningen til partiet Rødt har økt fra 6 til 21 millioner siden 2014.

Stortingsrepresentant og partileder Bjørnar Moxnes har selv bidratt med 110.000 kroner i partikassa.

– Alle folkevalgte i Rødt betaler partiskatt. Samlet nærmer det seg to millioner kroner i år, bekrefter økonomiansvarlig i Rødt, Finn Olav Rolijordet, overfor FriFagbevegelse.

Rødt har vedtatt at politikernes godtgjørelse skal gå til partiet. Under helgens landsmøte skal de behandle nye økonomiske retningslinjer.

Blant forslagene er hva som skal skje med politikernes inntekt. Det er foreslått at dersom lønn eller frikjøp overstiger norsk gjennomsnittslønn som i fjor var 45.610 kroner i måneden, skal dette beløpet gå til partiet.

– Ledelsen innenfor fagbevegelsen har god lønn, mye godtgjørelser og har foretatt en klassereise bort fra medlemsstokken den skal tjene. Det er naturlig at vi diskuterer hva som skal være formuleringer rundt dette, sier Rolijordet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse