Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 mai 2019 15:08
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter lang tids splittelse internt i Helse vest velger nå ledelsen å legge luftambulansesentralen til Haukeland fremfor Stavanger universitetssjukehus.

De to universitetssykehusene har også vært uenige seg imellom om hvilke kriterier som skal avgjøre plasseringen av den nye AMK-sentralen for luftambulansene, skriver NRK.

Stavanger universitetssjukehus har hevdet at luftambulansesentralen primært er en flygelederrolle, noe sykehuset har den beste kompetansen på. Haukeland har på sin side ment at det først og fremst omhandler akuttmedisin, og har argumentert for at de har det regionale traumesenteret.

– Vi mener en håndfull menneskeliv kan spares hvert år hvis alle luftambulanser på Vestlandet blir styrt fra Haukeland, har leder Øyvind Østerås av akuttmedisinsk avdeling i Helse Bergen, uttalt til Bergens Tidende.

Stavanger har fra før av rollen som såkalt regional AMK-sentral og koordinerer alle AMK-sentralene ved større hendelser. Helse Vest-ledelsen foreslår nå at denne koordineringen og luftambulansefunksjonen begge samles ved Haukeland.

Den nye sentralen vil koordinere alle luftambulansene i Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane, og styret vil gjøre endelig vedtak om plasseringen neste uke.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse