Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
07 juni 2019 23:28
Del på Facebook
Foto: Fiskebåt – havfiskeflåtens organisasjon
Foto: Fiskebåt – havfiskeflåtens organisasjon
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fiskarlaget er kritisk til Equinors vindkraftprosjekt Hywind Tampen i Nordsjøen, og mener det ikke tas hensyn til fiskeinteressene.

Hywind Tampen skal etter planen bidra til å delelektrifisere inntil fem installasjoner på sokkelen, og Equinor har uttalt at de håper å fatte en endelig investeringsbeslutning for prosjektet i høst.

Dersom alt går som planlagt, blir elleve vindmøller med 8 MW-turbiner installert. Vindmøllene skal delelektrifisere plattformene på Gullfaks og Snorre og vil dekke om lag 35 prosent av kraftbehovet på de fem installasjonene, og kutte CO₂-utslippene med rundt 200.000 tusen tonn, ifølge Sysla.

I høringsbrevet fra Fiskarlaget påpekes det imidlertid at vindturbinene er planlagt midt i gode fiskefelt i Nordsjøen, og at den planlagte vindmølleparken kan ødelegge for fiskeriene i området. De krever derfor en ny vurdering av plasseringen, skriver avisen.

– Vi har møtt liten vilje og forståelse fra Equinors side til å lytte til og ta hensyn til våre innspill, skriver Norges Fiskarlag i sitt høringssvar. Høringsfristen for konsekvensutredningen for Hywind Tampen-prosjektet går ut fredag.

– Vi opplever at vi har en åpen dialog med fiskeriinteressene, sier Equinors talsperson Eskil Eriksen. Han legger til at selskapet vil gå nøye gjennom høringsinnspillene.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse