Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 juni 2019 22:16
Del på Facebook
Finansminister og Frp-leder Siv Jensen og samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har stått overfor en intens intern strid om bompenger de siste ukene. Onsdag stemmer imidlertid Frp for tre mye og delvis bompengefinansierte veiprosjekter i Stortinget. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Finansminister og Frp-leder Siv Jensen og samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har stått overfor en intens intern strid om bompenger de siste ukene. Onsdag stemmer imidlertid Frp for tre mye og delvis bompengefinansierte veiprosjekter i Stortinget. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet angrep og latterliggjorde Frp, som i Stortinget stemmer for tre store bomprosjekter. Men også Ap og Sp støtter prosjektene.

– Det ble verken gratis eller bomfritt med Frp i regjering, det ble det stikk motsatte. Om litt vil voteringsoversikten bekrefte det hele, at slik er virkeligheten i dagens Frp – de er for bompenger, sa Aps Stein Erik Lauvås.

Han minnet om at Frp i regjering, i henhold til TV 2s såkalte bomomenter, hittil har krevd inn over 41 milliarder i bompenger, men ble irettesatt av Senterpartiets Geir Pollestad.

– Det skulle stått 60 milliarder kroner, sa Sp-politikeren i den over fire timer lange debatten.

«Ny norsk rekord»

Totalt legges det opp til å kreve inn vel 15 milliarder kroner i bompenger i de tre motorveiprosjektene Stortinget onsdag sier ja til. I tillegg kommer milliarder til finansiering og innkreving.

Frp ble gjentatte ganger minnet om at partiet i opposisjon, før 2013, lovte at bompengene skulle bli borte når partiet fikk makt.

– De siste fem årene har Frp satt ny norsk rekord i bompenger. Synker gjelden? Nei. Går takten i innføringen av bompenger ned? Svaret er definitivt nei, fremholdt Pollestad.

Lauvås viste til at 170 bomstasjoner i 2013 er blitt til 245 i 2018.

– Saken gjelder noe langt mer enn bompenger. Den gjelder Frps sjel, mente Sps Per Olaf Lundteigen.

– Tar ansvar

Men Frp og partiets samferdselsminister Jon Georg Dale slo tilbake og viste til at partiet tar ansvar i regjering.

– Dette er en bra dag, sa Dale.

– Vi behandler tre proposisjoner som i sum sørger for at vi bygger ut moderne, firefelts motorveier i store deler av landet, som bidrar til regionforstørrelse og er til nytte for næringslivet vårt, la han til.

Statsråden refset Sp og Ap for å forsøke å fremstå som motstandere av bompenger, samtidig som de stemmer for prosjektene regjeringen fremmer.

Det er bred oppslutning om bompengeprosjektene, men både SV og Miljøpartiet De Grønne går mot.

Raskere, tryggere

Stortinget behandlet onsdag finansiering og utbygging av E18-strekningen Langangen-Dørdal i Telemark, E6-strekningen Ulsberg-Melhus i Trøndelag og E6-strekningen Moelv-Øyer i Hedmark og Oppland. Alle strekningene skal for en stor del finansieres av bompenger.

Dale viste til at regjeringen bygger motorveier for å sørge for kortere reisetid, bedre veistandard og tryggere veier.

– Det er det dette handler om, sa han.

Regjeringspartiene trakk også fram at etableringen av selskapet Nye Veier har fått ned kostnaden for veiutbygging.

– Sp og Ap er gratispassasjerer i prosjektene Nye Veier bygger, sa transportkomiteens leder Helge Orten (H).

Ble utsatt

Det skapte bruduljer da behandlingen av to av prosjektene 5. juni ble utsatt, samme dag som Frp holdt sitt ekstraordinære landsstyremøte om bompengesituasjonen.

Debatten om bompenger eksploderte i vår, ikke minst innad i Frp, i takt med at Folkeaksjonen nei til bompenger har økt sin oppslutning kraftig på flere meningsmålinger, både i Bergen, Stavanger og Oslo.

Frp-nestor Carl I. Hagen sto i front da partiets landsmøte i vår vedtok å bruke oljefondet for å kutte en bompengegjeld på inntil 100 milliarder kroner. Hagen var ikke til stede under onsdagens stortingsmøte.

For to uker siden la Frps landsstyre fram seks krav for å lette bompengebelastningen. De fire regjeringspartienes ledere har siden hatt samtaler om saken.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse