Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 juni 2019 10:37
Del på Facebook
Avinor har inngått en samarbeidsavtale om produksjon av biodrivstoff basert på norsk biomasse med selskapet Quantafuel. Her et SAS-fly som tar av fra Kristiansund lufthavn, Kvernberget. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Avinor har inngått en samarbeidsavtale om produksjon av biodrivstoff basert på norsk biomasse med selskapet Quantafuel. Her et SAS-fly som tar av fra Kristiansund lufthavn, Kvernberget. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Avinor har inngått en samarbeidsavtale om produksjon av biodrivstoff basert på norsk biomasse med selskapet Quantafuel.

Selskapet har utviklet teknologi for produksjon av flytende drivstoff av biomasse. Råstoffet som benyttes i produksjonen, er fast trevirke som blant annet flis og sagspon.

For å finansiere utviklingen har Avinor forpliktet seg til å kjøpe drivstoff som skal produseres i anlegget for til sammen 8 millioner kroner. Anlegget som skal bygges, vil bli plassert sentralt på Østlandet.

Avinor, som eier og driver de fleste flyplassene i Norge, mener at biodrivstoff er viktig dersom flytrafikken skal bli mer klimavennlig.

– Jet biofuel er avgjørende for å redusere klimagassutslippene fra luftfarten. Etableringen av et pilotanlegg er et viktig steg mot produksjon av bærekraftig jet biofuel i Norge, sier konserndirektør Margrethe Snekkerbakken i Avinor i en pressemelding.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse