Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
05 juli 2019 10:43
Del på Facebook
Hurtigrutens splitter nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen ankommer her Tromsø. På mandag kommer skipet til Kristiansund. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Hurtigrutens splitter nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen ankommer her Tromsø. På mandag kommer skipet til Kristiansund. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Verden første ekspedisjonsskip som kan seile helelektrisk på hybridteknologi kommer til Kristiansund mandag, skriver Kristiansund og Nordmøre Havn i en pressemelding.

Hurtigrutens banebrytende skip skal etter planen ligge ved Storkaia fra klokken 08.00 til 10.00 den 8. juli. 

Skipet ankommer Kristiansund med 267 passasjerer og et mannskap på 135.

– De to planlagte anløpene i juni ble kansellert grunnet forsinket levering fra verftet. Derfor er det ekstra gledelig at det tredje og siste anløpet går som planlagt, slik at vi får muligheten til å se «Roald Amundsen» i Kristiansund i sommer, sier markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund og Nordmøre Havn. 

MS «Roald Amundsen» er preget av banebrytende skandinavisk design og vil ifølge Hurtigruten sette en ny standard for innredning og gjesteopplevelser. Målet er å gjenskape atmosfæren fra epoken for de store oppdagelsesreisene innenfor en moderne ramme preget av kvalitet og komfort.

Skipet har store observasjonsplattformer på flere dekk, slik at gjestene kommer tettest mulig på naturen og dyrelivet. Videre har skipet tre restauranter med menyer som reflekterer råvarene og maten på reisemålene. Et eget bassengdekk inkluderer bassenger, boblebad og barer.

Bærekraft
MS «Roald Amundsen» er bygget med ny og miljøvennlig hybridteknologi. I kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering om bord, vil løsningene redusere drivstofforbruket med rundt 20 prosent sammenlignet med tilsvarende skip.

MS «Roald Amundsen» er 140 m lang, 23,6 m bred og 20 889 bruttotonn. Skipet har en passasjerkapasitet på 530 personer og et mannskap på 151.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse