Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
05 juli 2019 10:43
Del på Facebook
Hurtigrutens splitter nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen ankommer her Tromsø. På mandag kommer skipet til Kristiansund. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Hurtigrutens splitter nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen ankommer her Tromsø. På mandag kommer skipet til Kristiansund. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Verden første ekspedisjonsskip som kan seile helelektrisk på hybridteknologi kommer til Kristiansund mandag. Hurtigrutens banebrytende skip skal etter planen ligge ved Storkaia fra klokken 08.00 til 10.00 den 8. juli. 

Skipet ankommer Kristiansund med 267 passasjerer og et mannskap på 135.

– De to planlagte anløpene i juni ble kansellert grunnet forsinket levering fra verftet. Derfor er det ekstra gledelig at det tredje og siste anløpet går som planlagt, slik at vi får muligheten til å se «Roald Amundsen» i Kristiansund i sommer, sier markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund og Nordmøre Havn. 

MS «Roald Amundsen» er preget av banebrytende skandinavisk design og vil ifølge Hurtigruten sette en ny standard for innredning og gjesteopplevelser. Målet er å gjenskape atmosfæren fra epoken for de store oppdagelsesreisene innenfor en moderne ramme preget av kvalitet og komfort.

Skipet har store observasjonsplattformer på flere dekk, slik at gjestene kommer tettest mulig på naturen og dyrelivet. Videre har skipet tre restauranter med menyer som reflekterer råvarene og maten på reisemålene. Et eget bassengdekk inkluderer bassenger, boblebad og barer.

Bærekraft
MS «Roald Amundsen» er bygget med ny og miljøvennlig hybridteknologi. I kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering om bord, vil løsningene redusere drivstofforbruket med rundt 20 prosent sammenlignet med tilsvarende skip.

MS «Roald Amundsen» er 140 m lang, 23,6 m bred og 20 889 bruttotonn. Skipet har en passasjerkapasitet på 530 personer og et mannskap på 151.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Viktig informasjon i tåkeleggingskaoset dette. Hva angår vindkraft blir den aldri bedre enn ca 30% i effektivitetsgrad mot innstallert effekt ...
Ansgar Dypbukt 3 dager siden Strømprisen til himmels
Sier meg enig i alt du skriver, strøm prisen er jo helt forferdelig ikke bare den, men nettleia er jo ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøSaksa frå referansegruppemøte 17.08.23: Forslag NTP 2024- 2036: Forslaget til ny plan innebærer mer enn halvering av årlige midler til vegbygging ...
Geir Ole Sætremyr 10 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 10 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 11 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse