Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
05 juli 2019 10:43
Del på Facebook
Hurtigrutens splitter nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen ankommer her Tromsø. På mandag kommer skipet til Kristiansund. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Hurtigrutens splitter nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen ankommer her Tromsø. På mandag kommer skipet til Kristiansund. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Verden første ekspedisjonsskip som kan seile helelektrisk på hybridteknologi kommer til Kristiansund mandag. Hurtigrutens banebrytende skip skal etter planen ligge ved Storkaia fra klokken 08.00 til 10.00 den 8. juli. 

Skipet ankommer Kristiansund med 267 passasjerer og et mannskap på 135.

– De to planlagte anløpene i juni ble kansellert grunnet forsinket levering fra verftet. Derfor er det ekstra gledelig at det tredje og siste anløpet går som planlagt, slik at vi får muligheten til å se «Roald Amundsen» i Kristiansund i sommer, sier markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund og Nordmøre Havn. 

MS «Roald Amundsen» er preget av banebrytende skandinavisk design og vil ifølge Hurtigruten sette en ny standard for innredning og gjesteopplevelser. Målet er å gjenskape atmosfæren fra epoken for de store oppdagelsesreisene innenfor en moderne ramme preget av kvalitet og komfort.

Skipet har store observasjonsplattformer på flere dekk, slik at gjestene kommer tettest mulig på naturen og dyrelivet. Videre har skipet tre restauranter med menyer som reflekterer råvarene og maten på reisemålene. Et eget bassengdekk inkluderer bassenger, boblebad og barer.

Bærekraft
MS «Roald Amundsen» er bygget med ny og miljøvennlig hybridteknologi. I kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering om bord, vil løsningene redusere drivstofforbruket med rundt 20 prosent sammenlignet med tilsvarende skip.

MS «Roald Amundsen» er 140 m lang, 23,6 m bred og 20 889 bruttotonn. Skipet har en passasjerkapasitet på 530 personer og et mannskap på 151.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse