Kulturdepartementet vil stramme inn markedsføringen til Norsk Tipping og endre TV-sendingen med Lotto-trekningene til å ikke være for ensidig positive.
Departementet og statsråd Trine Skei Grande (V) kommer med beskjeden om innstramminger etter at Oslo Economics i fjor evaluerte markedsføringen til Norsk Tipping, skriver Dagens Næringsliv.
Blant de viktigste forslagene fra konsulentselskapet, som departementet nå har sagt ja til, er å spisse direktemarkedsføringen på SMS og epost, som oppfattes som for omfattende. Norsk Tipping blir bedt om å se om markedsføringen kan målrettes bedre. Når det gjelder Lotto-sendingene, vil departementet at farene ved spill også bør komme fram. Det blir også forbud mot å reklamere for nettkasino.
– Når vi foretar en innstramming for de kommersielle, så er det logisk å ha en gjennomgang av situasjonen i Norsk Tipping. Norsk Tipping har også utfordringer knyttet til avhengighet på noen av sine spill, sier kulturministeren.
Norsk Tipping er ikke enig i alt Kulturdepartementet påpeker, men sier det er nyttig med en ekstern gjennomgang.
– Eksterne tilsyn og revisjoner er en naturlig del av forvaltningen, og vi setter pris på at departementet justerer føringene etter hvert som spillemarkedet og politikken endrer seg, sier kommunikasjonsdirektør Tonje Sagstuen.
(©NTB)