Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
19 juli 2019 09:30
Del på Facebook
Tidligere «Tustna» går nå i rutefart i Karibia med nytt navn «Gem Star 2».
Tidligere «Tustna» går nå i rutefart i Karibia med nytt navn «Gem Star 2».
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den tidligere Smølaferja, «Tustna», har nå havnet i Karibia. Etter at den ble solgt fra Fjord1 i 2016, har den trafikkert til øya Ibiza i Spania. På våren i 2019 ble den solgt til et rederi ved St. Vincent i Karibia, hvor den har fått nytt navn, «Gem Star 2». I 2007 hadde dette rederiet kjøpt tidligere «Romsdal/Voksa» (bygd ved Storvik Mek. Verksted i 1962). Den ble rammet av en brann i april 2019 og måtte kondemneres. «Gem Star 2» (Tustna) trafikkerer nå ut fra samme ferjekai som tidligere «Smøla» fra 1968. Mange gamle MRF ferjer har fått et nytt liv i Karibia. Her går også tidligere «Haram» og «Møringen» i fast rutefart. Begge disse ferjene har også fartstid fra Nordmøre.

02 Tustna i rute Edoyfjorden 0409 2010 THMed 35 års rutefart, hovedsakelig på Smøla, har «Tustna» en spesiell plass i ferjehistorien på Nordmøre. Her i rutefart over Edøyfjorden i 2010. (Foto: Terje Holm)

03 Tustna Geirangerfjorden ved Friaren 2407 2012 TH«Tustna» som turistferje på Geirangerfjorden i 2012. (Foto: Terje Holm)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse