Annonse
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
23 august 2019 10:43
Del på Facebook
Romsdalsaksen – illustrasjon. Romsdalsaksen AS
Romsdalsaksen – illustrasjon. Romsdalsaksen AS
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bare 17 prosent av de spurte i en spørreundersøkelse som Sentio har utført på oppdrag fra Romsdalsaksen, ønsker undersjøiske tuneller. 

Undersøkelsen har hatt et utvalg på 1000 personer fra hele Møre og Romsdal, i perioden 14–18. august. Rapporten finner du i sin helhet her.

Av undersøkelsen kommer det frem sterke signaler som:

  • Bare 17 prosent ønsker undersjøiske tunneler. 
  • Massive 92 prosent synes det er greit å vente noen år på oversjøisk løsning. 
  • 68 prosent av de spurte føler daglig på de dårlige veiene mellom fjordene.
  • 40 prosent mener saken vil påvirke stemmegivningen i valget.

– Rapporten bekrefter vår oppfatning blant befolkningen om at det er bare en liten brøkdel som synes det er greit med flere undersjøiske tunneler, 17 prosent, og tilnærmet likt for hele fylket. Sunnmøre er de med flest «Vet ikke», sier Jørn Inge Løvik, daglig leder i Romsdalsaksen AS.

– På sin plass å vektlegge i valget

– Denne rapporten viser også at mange av «toppolitikerne» i fylket har stilt seg og sitt parti veldig langt fra befolkningen. Signalene fra departementet er at ballen nå ligger hos fylkespolitikerne, så det er absolutt på sin plass at man vektlegger dette temaet i valget. Det viser også undersøkelsen at hele 40 prosent sier at denne saken vil påvirke hvordan de bruker sin stemme i valget, legger Løvik til.

Tilleggsutredning av Romsdalsaksen

– Vi ber ikke politikerne om å ta et valg for eller mot en løsning, men om en tilleggsutredning for å kvalitetssikre at man tar de riktige valgene. Det er lite troverdig med valgtaler om å ta vare på miljøet og å ta i bruk ny
teknologi, når man i denne saken går tvert i mot. Politikerne må ha veldig liten tro på valgt løsning dersom man mener at MA faller ut bare med en tilleggsutredning av RA – da må man i alle fall gjøre en tilleggsutredning. Det skylder vi våre etterkommere, avslutter han.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse