Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 august 2019 14:08
Del på Facebook
Arild Hermstad og MDG vil bruke handelspolitiske og økonomiske virkemidler for å presse Brasil til å ta bedre vare på regnskogen. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Arild Hermstad og MDG vil bruke handelspolitiske og økonomiske virkemidler for å presse Brasil til å ta bedre vare på regnskogen. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

MDG foreslår en rekke tiltak regjeringen bør sette inn for å løse krisen for regnskogen i Brasil. Ett av dem er å knytte miljøkrav til handelsavtaler.

Miljøpartiet De Grønne vil også fase ut bruk av soya i landbruket og oppdrettsnæringen.

– Ingen nordmenn ønsker å støtte næringer som bidrar til rasering av Amazonas. Hvis oppdrettsnæringen og landbruket fortsetter å kjøpe fôrråvarer fra Brasil, er det nettopp det vi gjør når vi spiser kylling eller laks fra norske fjøs og merder, sier nasjonal talsperson Arild Hermstad i en epost til NTB.

Eierskap og handel

I tillegg foreslår altså partiet at det stilles krav om bevaringen av regnskogen i de pågående forhandlingene om en frihandelsavtale. MDG mener også at statens eierskap i Hydro og Equinor må brukes aktivt i miljøkampen.

– Regjeringen bør bruke eierskapet til å stille krav til den brasilianske regjeringen om en ansvarlig regnskogpolitikk som forutsetning for videre investeringer i landet, sier Hermstad.

– Brasils regjering har avvist samarbeidslinjen med Norge. Penger er det eneste språket president Jair Bolsonaro forstår. Da må vi ta i bruk handelspolitiske og økonomiske virkemidler for å påvirke politikken.

Irland kan si nei

Irlands statsminister har varslet at han vil gjøre nettopp det MDG ønsker. Han har varslet at Irland vil stemme mot en handelsavtale mellom EU og det søramerikanske handelsforbundet Mercosur, med mindre Brasil gjør mer for å rette seg etter miljøstandarder og bevare regnskogen, skriver Irish Times.

– Det er umulig for Irland å stemme for en frihandelsavtale hvis Brasil ikke oppfyller sine miljøforpliktelser, sier Varadkar, som er «svært bekymret for de rekordstore ødeleggelsen forårsaket av skogbranner i Amazonas i år».

Varadkar vil bruke de to årene fram til avtalen skal godkjennes, til å følge nøye med på hva Brasil foretar seg på miljøfeltet.

Stanset utbetaling

Norge stanset nylig en utbetaling på 300 millioner kroner som skal bidra til å hindre avskoging. Det er ikke nok, mener Rødt, som mener Norge også må bruke Mercosur-avtalen som brekkstang. Parallelt med EU forhandler og Efta om en frihandelsavtale med søramerikanerne.

– Norge må kreve at den nye handelsavtalen med Mercosur legges på is fram til tydelige krav om bevaring av Amazonas kommer inn i avtalen. Vi har lagt store penger på bordet for å verne regnskog, så når Amazonas står i brann, har vi et ekstra ansvar for å følge opp, skriver nestleder Marie Sneve Martinussen i en epost til NTB.

Hun påpeker at handelspolitisk press har lyktes tidligere og viser til at Mercosur-avtalen ble utvidet til å inkludere løfter fra Brasil om å holde seg til klimaavtalen fra Paris. Det skjedde etter at Frankrike truet med å trekke seg fra avtalen.

– Norge bør bruke muligheten nå til å sikre lovnader i den nye handelsavtalen om at avskogingen reduseres, verneområder beskyttes og urfolks rettigheter tas vare på, skriver Martinussen. Hun vil også at produkter som ødelegger regnskogen, ikke slippes inn på det norske markedet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse