Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 september 2019 20:13
Del på Facebook
Widerøe frykter de kan bli nødt til å halvere driften om momsen økes fra 12 til 25 prosent. På bildet ser vi Widerøes nye jetfly Embraer 190 E-2 på Kvernberget. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Widerøe frykter de kan bli nødt til å halvere driften om momsen økes fra 12 til 25 prosent. På bildet ser vi Widerøes nye jetfly Embraer 190 E-2 på Kvernberget. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Avinor anslår at 15.000 innenlands flyavganger i året kan forsvinne om momsen på persontransport økes fra 12 til 25 prosent.

I dag finnes det tre satser – 12, 15 og 25 prosent, i tillegg til nullsats. Men et utvalg satt opp av Finansdepartementet foreslår å få på plass en felles sats, og de har derfor foreslått å innføre én fast moms på 23 eller 25 prosent.

Det kan bety at momsen på persontransport, som i dag er 12 prosent, vil bli høyere. I sitt høringssvar anslår Avinor at 13.000 årlige avganger vil forsvinne dersom merverdiavgiften økes til 23 prosent, og 15.000 avganger dersom den nye, felles momssatsen blir 25 prosent, skriver Nationen.

Widerøe skriver i sitt høringssvar at de kan bli nødt til å halvere driften, noe som vil føre til at 37 innenriksruter forsvinner.

Det statlige aksjeselskapet anslår at prisene vil øke mellom 10 og 11 prosent for de private reisende. Avinor regner også med å tape over 200 millioner kroner årlig på grunn av færre avganger.

Da finansminister Siv Jensen (Frp) fikk overlevert rapporten om en flat merverdiavgift, sa hun at hun ikke tror det vil være aktuelt å fjerne alle nedsatte merverdiavgifter.

– Jeg ser derfor ikke for meg at regjeringen vil foreslå å fjerne alle lav- og nullmomssatser slik utvalget foreslår, sa hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse