Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 september 2019 13:29
Del på Facebook
Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel forteller at andelen vikarer på deltid og i små stillingsbrøker har falt i byggebransjen etter samarbeid med Fellesforbundet. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel forteller at andelen vikarer på deltid og i små stillingsbrøker har falt i byggebransjen etter samarbeid med Fellesforbundet. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2018 jobbet én av fire ansatte vikarer i byggebransjen i deltidsstillinger under 20 prosent. Nå er tallet falt til bare 2,9 prosent.

NHO sier til Klassekampen at det markante fallet på så kort tid kan føres til samarbeidet med fagbevegelsen. I juni ble NHO enig med Fellesforbundet om en ny arbeidsavtale for de rundt 10.000 bygningsarbeiderne i bemanningsselskapene.

– Det er ærlig talt noe nytt at vi har satt ned sammen med Fellesforbundet. Det kunne vi kanskje gjort før, sier administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel til avisen.

Les også: LO-topp slår alarm om deltidsstillinger

I 2018 hadde 26,5 prosent av ansatte bygningsarbeidere i vikarbyråene stillinger fra 5 til 19 prosent av heltidsjobb. Samtidig hadde 25, 5 prosent stillinger på mellom 80 og 100 prosent. Nå er bare 2,9 prosent av de ansatte i stillingsbrøk under 20 prosent, og hele 36,9 prosent har mellom 80 og 100 prosent stilling.

Kaltenborn sier at halvparten av bedriftene nå svarer at de tatt i bruk avtalen. De øvrige svarer at de får den på plass før nyttår. NHO har stilt som krav til sine medlemsbedrifter at de må stille seg bak avtalen med Fellesforbundet for å opprettholde medlemskapet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse