Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 oktober 2019 23:36
Del på Facebook
Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet sier at det skal være like enkelt å si opp, som å inngå et abonnement. Arkivfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet sier at det skal være like enkelt å si opp, som å inngå et abonnement. Arkivfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det bør være like enkelt å si opp som det er å inngå et abonnement. Slik lyder et nytt krav fra Forbrukertilsynet.

Tilsynet har det siste året sett nærmere på praksis og vilkår som gjør det vanskelig for norske forbrukere å si opp abonnementer på helsekost, bøker og magasiner.

Ifølge klager til tilsynet stiller mange bedrifter spesifikke krav til hvordan avtalen skal sies opp, det kan for eksempel være over telefon.

Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet sier at det skal være like enkelt for forbrukeren å komme seg ut av en avtale, som det var å komme seg inn i den.

– Hvis man kan melde seg inn elektronisk, må man kunne melde seg ut på samme måte. Å kreve at man må si opp avtalen over telefon er ikke tilstrekkelig etter vår vurdering, sier han i en pressemelding.

Når det gjelder abonnementer på helsekostprodukter opererer flertallet av aktørene med en oppsigelsesfrist på 14 dager, ifølge tilsynet. Noen firmaer krever imidlertid at kundene må si opp abonnementet tidligere enn dette. Disse aktørene har blitt bedt av Forbrukertilsynet om å endre praksis.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse