Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 oktober 2019 15:40
Del på Facebook
Det er slutt på kravet om kjentmannsprøve for taxisjåfører i Oslo og Akershus. Neste sommer gjelder endringen for hele landet. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Det er slutt på kravet om kjentmannsprøve for taxisjåfører i Oslo og Akershus. Neste sommer gjelder endringen for hele landet. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er slutt på kravet om bestått kjentmannsprøve for å kjøre taxi i Oslo og Akershus. Fra neste sommer gjelder endringen for hele landet.

Det betyr at det fremover holder å ha tilfredsstillende vandel og god helse for å få kjøreseddel til drosje, skriver Aftenposten.

Det innebærer at borgere fra EØS-land kan begynne å kjøre taxi i hovedstadsområdet dagen etter vedkommende har flyttet hit, dersom de oppfyller de andre kravene.

Endringene skjer etter at Stortinget vedtok å endre yrkestransportloven for drosjer i sommer. Loven trer i kraft 1. juli 2020. Oslo politidistrikt har nå valgt å oppheve kravet åtte måneder før loven trer i kraft.

Politiet forklarer det med at Taxiskolen, som er den eneste nøytrale aktøren som organiserte kjentmannsprøven, gikk konkurs i slutten av september.

– Nå er det ikke noe godkjent prøvested for kjentmannsprøven. Vi fikk flere henvendelser fra folk som lurte på hvor de skulle ta prøven. Da tok vi en vurdering og valgte å fjerne kravet, sier kontorsjef Marius Gaarde ved Oslo politidistrikt.

Når kravet fjernes, er det opp til den enkelte taxisentral om de vil ha testing av sine sjåfører.

– Det er veldig negativt for kundene at man nå kan få sjåfører som ikke har nødvendig kompetanse. GPS løser ikke dette problemet, sier Jarle Kanaris som driver Bytaxi.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse