Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 november 2019 10:26
Del på Facebook
Partileder Trygve Slagsvold Vedum sier at Senterpartiet vil senke drivstoffavgiftene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Partileder Trygve Slagsvold Vedum sier at Senterpartiet vil senke drivstoffavgiftene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Senterpartiet foreslå i sitt alternative statsbudsjett å redusere bensinavgiften med 15 øre og dieselavgiften med 35 øre.

Det vil koste 887 millioner kroner, skriver Klassekampen.

Sp vil dermed reversere avgiftsøkningen på drivstoff som regjeringen innførte i 2017. Senterpartiets budsjett presenteres neste uke.

– Avgifter rammer mest de som har lavest inntekt, sier Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum.

Han erklærer Frps rolle som «bilistenes parti» for død.

– Frp har økt avgiftene for bilistene, så de er på ingen måte bilistenes parti. De har også sammen med Høyre målrettet kuttet i pendlerfradrag og gjort tiltak som gjør hverdagen vanskeligere for dem som er avhengig av bil, sier Vedum.

Han avfeier argumenter om at økte drivstoffavgifter er et klimatiltak og viser til at Transportøkonomisk institutt tilbake i 2016 mente at økte drivstoffavgifter ville ha marginal eller liten effekt.

– Vårt mål er også at vi etter hvert skal fase ut diesel og bensin som drivstoff til fordel for hydrogen og andre fornybare typer drivstoff. Spørsmålet er hvem man skal straffe på veien, sier han.

Sp er det eneste partiet blant de rødgrønne som vil senke drivstoffavgiftene. MDG, Rødt og SV foreslo i fjor økte priser. Ap la seg på samme linje som regjeringen i sitt alternative budsjett mandag.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse