Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
06 desember 2019 15:02
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forleden inviterte organisasjonen Næringshistore Nordmøre involverte prosjektmedarbeidere, sponsorer og andre støttespillere til presentasjon og lansering av den nye boka om historien til Storvik Mek. Verksted, med tittelen «Nybygg og produksjon gjennom 105 år».

Den først boken om Storvik ble utgitt i 2015 etter en prosjektperiode på omtrent 6 år etter at den ble påbegynt i 2009. Opprinnelig skulle historien om Storvik få plass mellom to permer, men i 2013 ble det besluttet å dele historien i to bøker. Den første om virksomhetens historie og den andre om verkstedets utvikling av produkter og tilhørende historie.

Over en 6-årsperiode er det ikke unaturlig at prosjektgruppens medlemmer har variert noe både i antall og sammensetning.  Verkstedets 105-årige historie viser et stort produktspenn og involverer mange fagkategorier.
Prosjektgruppens sammensetning preges både av dette og de enkeltes kunnskap og erfaring fra en lang yrkesaktiv periode

Redaksjons- og prosjektmedarbeidere i den siste boken:

  • Alfred Bech
  • Einar Sæter
  • Jan Gunnar Engvig
  • Kjell Laugtug
  • Per Helge Pedersen
  • Reidar Kjelle
  • Reidar Vårdal
  • Svein Gustav Olsen
  • Terje Holm
  • Øyvind Stavseth

20191204 120509 2Foreningens lokale i Storgata var breddfult med inviterte prosjektmedarbeidere, sponsorer og andre støttespillere.

Etter en gjennomgang av bokens oppbygging og innhold, fikk de fremmøtte presentert eksempler på tidligere nybygg ved Storvik Mek. Verksted og hvor de er hen i dag og hvordan de ser ut etter en eller flere ombygginger.

Samlingen ble avsluttet med kaffe, snitter og bløtkake samt overrekkelse av et eksemplar av boken til de som ikke allerede hadde anskaffet den.

Det ble også informert om at det straks vil komme lenker til digitaliserte Storvik-dokumenter, omtrent 80 GA-tegninger, på foreningens hjemmeside. En del andre dokumenter fra Storvik-arkivet er også klargjort  digitalt og vil bli å finne på nettsiden. Nyheter blir også  lagt ut etter hvert som de foreligger digitalt.

Den nye boken kan du finne mer info om her.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse