Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 desember 2019 08:52
Del på Facebook
Norske mobilkunder tjener over 40 prosent mer per kunde enn i de andre nordiske landene, ifølge Forbrukerrådets gjennomgang av mobilmarkedet i de nordiske landene. Illustrasjonsfoto: Mia Oshiro Junge / NTB scanpix
Norske mobilkunder tjener over 40 prosent mer per kunde enn i de andre nordiske landene, ifølge Forbrukerrådets gjennomgang av mobilmarkedet i de nordiske landene. Illustrasjonsfoto: Mia Oshiro Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske mobilselskaper tjener over 40 prosent mer per kunde enn i de andre nordiske landene, ifølge en ny undersøkelse fra Forbrukerrådet.

Ifølge Forbrukerrådets ferske gjennomgang av mobilmarkedet i de nordiske landene, betaler svenske og danske mobiltelefonkunder vesentlig mindre for data enn norske kunder, skriver Aftenposten.

Norske mobilkunder betaler altså mest og får minst mobildata for pengene.

– Når mobilselskapene i Norge tjener over 40 prosent mer per kunde sammenlignet med de andre nordiske landene, er det en opplagt konsekvens av at Telenor og Telia alene kontrollerer 90 prosent av markedet, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet til avisen.

Hun mener Telenor og Telia begrenser konkurransen til sitt eget beste og ikke anstrenger seg nevneverdig med å utfordre hverandre når det gjelder pris eller størrelsen på datapakker.

Rådets gjennomgang av mobilmarkedet viser at der nordmenn nøyer seg med 5,5 gigabyte (GB) i måneden, topper finnene med 20 GB i måneden. Danskene og svenskene bruker henholdsvis 44 og 28 prosent mer data enn nordmenn.

Forbrukerrådet forventer konkrete tiltak i regjeringens varslede stortingsmelding om konkurransesituasjonen i mobil- og bredbåndsmarkedet.

Telenor og Telia opplyser til avisen at de ikke kjenner seg igjen i Forbrukerrådets beskrivelse, og mener konkurransen er tøff i det norske markedet. De peker på at prisforskjellene henger sammen med utbyggingskostnader og behovet for å tilpasse forretnings- og prismodeller til konkurranse, forbruksvaner og etterspørsel i det enkelte land.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 9 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse