Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 desember 2019 08:52
Del på Facebook
Norske mobilkunder tjener over 40 prosent mer per kunde enn i de andre nordiske landene, ifølge Forbrukerrådets gjennomgang av mobilmarkedet i de nordiske landene. Illustrasjonsfoto: Mia Oshiro Junge / NTB scanpix
Norske mobilkunder tjener over 40 prosent mer per kunde enn i de andre nordiske landene, ifølge Forbrukerrådets gjennomgang av mobilmarkedet i de nordiske landene. Illustrasjonsfoto: Mia Oshiro Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske mobilselskaper tjener over 40 prosent mer per kunde enn i de andre nordiske landene, ifølge en ny undersøkelse fra Forbrukerrådet.

Ifølge Forbrukerrådets ferske gjennomgang av mobilmarkedet i de nordiske landene, betaler svenske og danske mobiltelefonkunder vesentlig mindre for data enn norske kunder, skriver Aftenposten.

Norske mobilkunder betaler altså mest og får minst mobildata for pengene.

– Når mobilselskapene i Norge tjener over 40 prosent mer per kunde sammenlignet med de andre nordiske landene, er det en opplagt konsekvens av at Telenor og Telia alene kontrollerer 90 prosent av markedet, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet til avisen.

Hun mener Telenor og Telia begrenser konkurransen til sitt eget beste og ikke anstrenger seg nevneverdig med å utfordre hverandre når det gjelder pris eller størrelsen på datapakker.

Rådets gjennomgang av mobilmarkedet viser at der nordmenn nøyer seg med 5,5 gigabyte (GB) i måneden, topper finnene med 20 GB i måneden. Danskene og svenskene bruker henholdsvis 44 og 28 prosent mer data enn nordmenn.

Forbrukerrådet forventer konkrete tiltak i regjeringens varslede stortingsmelding om konkurransesituasjonen i mobil- og bredbåndsmarkedet.

Telenor og Telia opplyser til avisen at de ikke kjenner seg igjen i Forbrukerrådets beskrivelse, og mener konkurransen er tøff i det norske markedet. De peker på at prisforskjellene henger sammen med utbyggingskostnader og behovet for å tilpasse forretnings- og prismodeller til konkurranse, forbruksvaner og etterspørsel i det enkelte land.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 10 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse