Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 desember 2019 08:52
Del på Facebook
Norske mobilkunder tjener over 40 prosent mer per kunde enn i de andre nordiske landene, ifølge Forbrukerrådets gjennomgang av mobilmarkedet i de nordiske landene. Illustrasjonsfoto: Mia Oshiro Junge / NTB scanpix
Norske mobilkunder tjener over 40 prosent mer per kunde enn i de andre nordiske landene, ifølge Forbrukerrådets gjennomgang av mobilmarkedet i de nordiske landene. Illustrasjonsfoto: Mia Oshiro Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske mobilselskaper tjener over 40 prosent mer per kunde enn i de andre nordiske landene, ifølge en ny undersøkelse fra Forbrukerrådet.

Ifølge Forbrukerrådets ferske gjennomgang av mobilmarkedet i de nordiske landene, betaler svenske og danske mobiltelefonkunder vesentlig mindre for data enn norske kunder, skriver Aftenposten.

Norske mobilkunder betaler altså mest og får minst mobildata for pengene.

– Når mobilselskapene i Norge tjener over 40 prosent mer per kunde sammenlignet med de andre nordiske landene, er det en opplagt konsekvens av at Telenor og Telia alene kontrollerer 90 prosent av markedet, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet til avisen.

Hun mener Telenor og Telia begrenser konkurransen til sitt eget beste og ikke anstrenger seg nevneverdig med å utfordre hverandre når det gjelder pris eller størrelsen på datapakker.

Rådets gjennomgang av mobilmarkedet viser at der nordmenn nøyer seg med 5,5 gigabyte (GB) i måneden, topper finnene med 20 GB i måneden. Danskene og svenskene bruker henholdsvis 44 og 28 prosent mer data enn nordmenn.

Forbrukerrådet forventer konkrete tiltak i regjeringens varslede stortingsmelding om konkurransesituasjonen i mobil- og bredbåndsmarkedet.

Telenor og Telia opplyser til avisen at de ikke kjenner seg igjen i Forbrukerrådets beskrivelse, og mener konkurransen er tøff i det norske markedet. De peker på at prisforskjellene henger sammen med utbyggingskostnader og behovet for å tilpasse forretnings- og prismodeller til konkurranse, forbruksvaner og etterspørsel i det enkelte land.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Vidar Hölm 16 timer siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 16 timer siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Ketil Strand Andersen 4 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse