Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 januar 2020 08:38
Del på Facebook
Deler av parkeringshuset raste sammen etter brannen på Stavanger lufthavn i Sola kommune. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
Deler av parkeringshuset raste sammen etter brannen på Stavanger lufthavn i Sola kommune. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selv om risikoen for brann i elbiler er lav, skaper det problemer når batteriet tar fyr. Brannvesenet i Bergen får nå midler til å forske på elbilbranner.

– Elbiler tar ikke oftere fyr enn bensin- og dieselbiler. Snarere tvert imot, sier Sigurd Folgerø Dalen, fungerende informasjonssjef i Oslo brann- og redningsetat, til Teknisk Ukeblad.

Dersom batteriet til en elbil tar fyr, er det vanskelig å slukke. Men det skal mye til før batteriet tar fyr, ifølge Dalen.

Tirsdag brøt det ut en voldsom brann i et parkeringshus ved Stavanger lufthavn. Mellom 200 og 300 biler anslås å være brannskadd. Flere medier meldte at brannen startet i en elbil, men det er senere blitt tilbakevist. Brannen startet i en eldre dieselbil, en Opel Zafira fra 2005.

Gjensidige bekymret for elbilbranner

Bjarne Aani Rysstad, kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet Gjensidige, er blant dem som har uttrykt bekymring spesielt for brann i elbiler i parkeringshus.

Han sier det er en situasjon de har fryktet lenge.

– Generelt i parkeringshus så er det trangt og små flater. Særlig hvor det er mange elbiler har vi fryktet dette. Ofte har du lange rekker med ladestasjoner hvor brannvesenet ikke kommer inn, i hvert fall ikke med bil, og da har du det gående, sier Rysstad til TV 2.

Han sier at batteriene i elbiler utgjør størst brannfare når det først går galt, selv om brannfaren isolert sett ikke er høyere enn i andre biler.

– Ufortjent dårlig rykte

Norsk Elbilforening mener det er uheldig at Gjensidige skaper inntrykk av at elbiler er utrygge brannbomber.

– Selvsagt skal man frykte brann i parkeringshus. Men den frykten bør gjelde alle biler – siden alle biler brenner, sier generalsekretær Christina Bu til Teknisk Ukeblad.

Forsker Andreas Sæter Bøe ved Rise Fire Research i Trondheim mener at elbiler har et ufortjent dårlig rykte.

– Kunnskap vi har fått de siste årene, viser at brannfaren ved elbiler ikke er så stor som vi først trodde. Batteripakkene i bilene er godt beskyttet. Ved branner som starter utenfor batteriet – som den på Sola – kan det ta lang tid før batteriet tar fyr, nettopp fordi batteripakken er godt beskyttet, sier Bøe

Får midler til forskning på elbilbranner

Brannsjef Leif Linde i Bergen sier derimot at antallet elbiler som i parkeringshusbrannen i Sola, gjør situasjonen vanskeligere.

– Elbiler med mange batteripakker ved siden av hverandre gir en mye mer intens brann som ikke lar seg slukke med vanlige midler, sier Linde til NRK.

Brannvesenet i Bergen har nå fått flere hundre tusen kroner fra myndighetene for å forske på branner i elbiler og hvordan man effektivt kan slukke dem og hindre spredning. Prosjektet starter nå i januar og er et samarbeid med batteriprodusenter, Kystverket og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 7 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse