Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 februar 2020 12:41
Del på Facebook
Å lade elbilen etter jobb eller når presset mot strømnettet er høyt, kan bli dyrere i framtida. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Å lade elbilen etter jobb eller når presset mot strømnettet er høyt, kan bli dyrere i framtida. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kan bli dyrere å lade elbilen på tider av døgnet der presset mot strømnettet er stort, ifølge NVE-direktør Kjetil Lund.

Onsdag la Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) fram forslag til nye regler for hvordan nettleien for strøm skal bli i årene fremover.

Forslaget innebærer at kunder skal betale nettleie ut fra hvor mye nettkapasitet de har behov for, ikke ut fra hvor mye energi de forbruker.

NVE foreslår blant annet høyere nettleie på tider av døgnet med høyt strømforbruk.

– Forslaget vil ikke få store konsekvenser for de aller fleste. Det er et forslag som gjør at du kan spare en del over tid ved å fordele forbruket bedre gjennom døgnet og gjennom uka, sier NVE-direktør Kjetil Lund til NRK.

Feilaktig premiss

Nettleien utgjør om lag en tredel av strømprisen og finansierer kostnaden til strømnettet på om lag 27 milliarder kroner i året.

Lund påpeker at stadig flere bruker mye strøm på en gang, og at utviklingen av elbiler, elbusser og elferjer innebærer behov for nye investeringer i nettkapasitet.

– Det er en utvikling som setter strømnettet vårt under press, sier Lund.

Elbilforeningen er ikke enig i NVEs analyse.

– Debatten baserer seg feilaktig på et premiss om at vi står i fare for å få en hel bilpark som lader klokka 16, men over halvparten av alle elbilister lader normalt om natta, sier Erik Lorentzen, leder for fag og rådgiving i Norsk elbilforening, til NTB.

Dyrere og mer komplisert

Også organisasjonen Huseierne er kritisk til NVEs forslag. De frykter det vil bli mer komplisert og dyrere å være strømkunde.

– Tusenvis av norske husstander som allerede har investert i ENØK-tiltak som isolering og varmepumpe, vil sitte igjen med høyere strømregning enn i dag, sier energipolitisk rådgiver Linda Ørstavik Öberg i Huseierne til NTB.

Öberg etterlyser dokumentasjon på at det er kapasitetsproblemer i nettet.

– Det må på plass før man straffer forbrukerne, sier hun.

Ny pris for hurtiglading

NVE vil også gjøre det mer lønnsomt å bygge ut infrastruktur for hurtiglading av elbiler i hele landet. Dette forslaget tas bedre imot av Elbilforeningen.

Lorentzen kaller det en gedigen seier for elbilister i Distrikts-Norge.

– Forslaget om ny pris for hurtiglading i strømnettet er en gedigen seier for Elbilforeningen og for elbilister i Distrikts-Norge, sier Lorentzen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse