Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 februar 2020 12:41
Del på Facebook
Å lade elbilen etter jobb eller når presset mot strømnettet er høyt, kan bli dyrere i framtida. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Å lade elbilen etter jobb eller når presset mot strømnettet er høyt, kan bli dyrere i framtida. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kan bli dyrere å lade elbilen på tider av døgnet der presset mot strømnettet er stort, ifølge NVE-direktør Kjetil Lund.

Onsdag la Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) fram forslag til nye regler for hvordan nettleien for strøm skal bli i årene fremover.

Forslaget innebærer at kunder skal betale nettleie ut fra hvor mye nettkapasitet de har behov for, ikke ut fra hvor mye energi de forbruker.

NVE foreslår blant annet høyere nettleie på tider av døgnet med høyt strømforbruk.

– Forslaget vil ikke få store konsekvenser for de aller fleste. Det er et forslag som gjør at du kan spare en del over tid ved å fordele forbruket bedre gjennom døgnet og gjennom uka, sier NVE-direktør Kjetil Lund til NRK.

Feilaktig premiss

Nettleien utgjør om lag en tredel av strømprisen og finansierer kostnaden til strømnettet på om lag 27 milliarder kroner i året.

Lund påpeker at stadig flere bruker mye strøm på en gang, og at utviklingen av elbiler, elbusser og elferjer innebærer behov for nye investeringer i nettkapasitet.

– Det er en utvikling som setter strømnettet vårt under press, sier Lund.

Elbilforeningen er ikke enig i NVEs analyse.

– Debatten baserer seg feilaktig på et premiss om at vi står i fare for å få en hel bilpark som lader klokka 16, men over halvparten av alle elbilister lader normalt om natta, sier Erik Lorentzen, leder for fag og rådgiving i Norsk elbilforening, til NTB.

Dyrere og mer komplisert

Også organisasjonen Huseierne er kritisk til NVEs forslag. De frykter det vil bli mer komplisert og dyrere å være strømkunde.

– Tusenvis av norske husstander som allerede har investert i ENØK-tiltak som isolering og varmepumpe, vil sitte igjen med høyere strømregning enn i dag, sier energipolitisk rådgiver Linda Ørstavik Öberg i Huseierne til NTB.

Öberg etterlyser dokumentasjon på at det er kapasitetsproblemer i nettet.

– Det må på plass før man straffer forbrukerne, sier hun.

Ny pris for hurtiglading

NVE vil også gjøre det mer lønnsomt å bygge ut infrastruktur for hurtiglading av elbiler i hele landet. Dette forslaget tas bedre imot av Elbilforeningen.

Lorentzen kaller det en gedigen seier for elbilister i Distrikts-Norge.

– Forslaget om ny pris for hurtiglading i strømnettet er en gedigen seier for Elbilforeningen og for elbilister i Distrikts-Norge, sier Lorentzen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 8 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse