Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 februar 2020 12:45
Del på Facebook
Elbiler og hybridbiler til lading i garasjeanlegg. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Elbiler og hybridbiler til lading i garasjeanlegg. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Transportøkonomisk institutt (Tøi) tror det vil være mulig å innføre elbiler på bred front, men at kostnadene med «tvang» vil være store.

Rapporten er laget på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet som en del av Klimakur-utredningen.

Nasjonal transportplan, som presenterer regjeringens transportpolitikk, har blant annet som mål at alle nye personbiler skal være utslippsfrie innen 2025. Dette målet er det mest krevende å nå, ifølge rapporten.

Tøi viser til praktiske utfordringer som rekkevidde, ladehastighet og bagasjeplass. Forskerne tror at det vil være brukergrupper som blir vanskelig å overtale til å velge elbil.

– Disse må tvinges av myndighetene, og det vil kreve svært kraftige insentiver, restriksjoner eller økte avgifter på bensin- og dieselbiler, heter det i rapporten. Samlet sett mener forskerne bak rapporten at kostnadene ved å «tvinge» brukere over til elbil vil bli store.

I tillegg til personbilder skal også lette varebiler og nye bybusser være utslippsfrie innen 2025. Innen 2030 skal alle nye, tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og halvparten av nye lastebiler være utslippsfrie.

Det er usikkert hvor vanskelig det vil være å få lastebiler og langdistansebusser med nullutslipp, ettersom de ikke finnes i normal produksjon ennå. Også der kan hydrogen spille en større rolle.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 17 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse