Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 februar 2020 01:08
Del på Facebook
Her fra Equinors Hywind Buchan utenfor Skottland. Skotske fiskere har tidligere bedt norske fiskere finne ut hvilke fiskefelt de absolutt vil verne før en mulig havvindutbygging. Foto: Øyvind Gravås / Equinor / NTB scanpix
Her fra Equinors Hywind Buchan utenfor Skottland. Skotske fiskere har tidligere bedt norske fiskere finne ut hvilke fiskefelt de absolutt vil verne før en mulig havvindutbygging. Foto: Øyvind Gravås / Equinor / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Man vet for lite om hvordan vindturbiner virker inn på dyrelivet i havet, mener organisasjonen Fiskebåt. De frykter at havvindutbygging vil gå utover næringen.

Interesseorganisasjonen for fiskerinæringen frykter at etablering av vindkraft på feil steder vil gå utover evnen til utnytte ressursene fra havet, skriver Nationen.

– Vi har levd av fisk her i landet fra tidenes morgen og skal også leve av det inn i evigheten. Derfor er det viktig at vi legger til grunn en føre-var-strategi når en planlegger utbygging av havbasert vindkraft, sier informasjonssjef Odd Kristian Dahle i Fiskebåt til avisa.

Også Norges Fiskarlag har uttrykt seg kritisk til fornybar energiproduksjon til havs i et høringssvar.

Fiskarlaget mener blant annet at utbygging i området Sandskallen ved Sørøya i Finnmark vil kunne medføre at flere hundre fiskefartøy av ulik størrelse fortrenges fra et svært viktig fiskefelt.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse