Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 mars 2020 10:07
Del på Facebook
Vindturbiner på Smøla i Møre og Romsdal. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Vindturbiner på Smøla i Møre og Romsdal. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Organisasjonen Motvind gir ikke opp kampen mot de omstridte vindmøllene på Vardafjellet i Sandnes. Nå går de rettens vei.

Det er en langvarig strid om vindkraftanlegget på Vardafjellet som nå dras for domstolen.

Motvind krever at konsesjonsvedtaket og senere vedtak om detaljplaner knyttet til byggingen av Vardafjell Vindpark kjennes ugyldig. En 67 sider lang stevning ble innlevert fredag, der både utbygger og Olje- og energidepartementet er saksøkt.

Toppet seg

Striden om vindkraftverket har rast i flere år og toppet seg i fjor høst. Da klaget Sandnes kommune på konsesjonsvedtaket og hevdet at utbyggingen bryter med både forvaltningsloven, energiloven og naturmangfoldloven.

Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) sa den gang til NTB at utbyggingen ikke skjer i henhold til den konsesjonen som ble gitt i 2014. Blant annet vil de planlagte turbinene bli langt høyere og mer støyende, og det er gjort en rekke endringer i miljø-, transport- og arbeidsplanen (MTA).

Likevel fortsatte anleggsarbeidet, noe som fikk blant andre KS til å reagere kraftig i oktober i fjor og kreve at oljeministeren satte foten ned og stanse arbeidet til klagen var behandlet.

Departementer har imidlertid avvist å behandle saken.

– Uriktig grunnlag

Motvind, som representeres av advokat John Christian Elden, vil derfor prøve saken for domstolen. De viser til at det gjennom prosessen har kommet fra bevis på at konsekvensene av utbyggingen er langt mer skadelig for berørte naboer enn det konsesjonen bygger på.

– Søksmålet, og grunnlaget for kravet om ugyldighet, bygger derfor på at med den kunnskapen man har i dag, så er konsesjonen bygget på uriktig grunnlag og således ugyldig, heter det i stevningen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse