Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Nordmørsbilder
Terje Holm
20 august 2020 10:21
Del på Facebook

Foto: Terje HolmFoto: Terje Holm

Freiveien er den gamle hovedveiforbindelsen mellom Kirkelandet og Gomalandet. I 1936 kom det bru over Nordsundet og i 1940 ble Omsundbrua tatt i bruk. Navnet «Freiveien» har kanskje sin opprinnelse i at dette var hovedveien mot Frei. Like etter krigen ble den avløst den nye innfartsveien over Gomabakken og Viadukten i Vågen. Den fikk navnet Wilhelm Dalls vei.

Freiveien har gjennom mange år vært enveiskjørt og har blitt en populær vei for turgåere og syklende. Her er det også mange historiske bygninger som har blitt tatt godt vare på. Kristiansund Mekaniske skaper også liv i Vågen og er byens eneste skipsverft. Her er det god aktivitet med båter på slippene og ved kaiene. På bildet ser vi litt av den historiske ferja «Hardingen» fra 1966.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse