Annonse
NTB
Tema
NTB
20 mars 2020 14:00
Del på Facebook
ÅPENT: Mongol Rally starter i England og avsluttes i Ulan Ude i Sibir. Ruten mellom dem legger du opp selv. FOTO: Torkild Bredesen
ÅPENT: Mongol Rally starter i England og avsluttes i Ulan Ude i Sibir. Ruten mellom dem legger du opp selv. FOTO: Torkild Bredesen

Tusenvis av kilometer på dårlige veier i en uskikket skranglekasse. Verdens dummeste – og heftigste – bileventyr er noe å drømme om mens vi sitter virusfaste hjemme.

Det hele startet i 2004, da seks små og falleferdige biler satte kursen østover fra London, gjennom Sentral-Asia og hele veien til Mongolia. Siden den gang har det sagnomsuste Mongol Rally funnet sted hver sommer, med hundrevis av deltakere fra hele verden. Kasper Vagle (31), som gjennomførte rallyet med kjæresten Line Sverdrup (31) i 2018, forklarer det unike og halsbrekkende konseptet.

– Mongol Rally er et uorganisert billøp der du kjører en liten og dårlig bil fra Europa til Mongolia til inntekt for veldedighet. Alt som skjer underveis, er opp til deg.

Eventyret som teller

Deltakere på Mongol Rally forlater Matterley Basin i England 19. juli med rundt 8 uker til avslutningsseremonien i Ulan Ude (Sibir), men med en snittfart på under 40 kilometer i timen er ikke dette et rally i tradisjonell forstand. Ankommer du målstreken – enten det er i bilen du opprinnelig forlot Europa med, en hest du kjøpte underveis da bilen brøt sammen, eller bare til fots – kan du anse deg selv som en vinner.

– Ofte sies det at de som har kommet først, har tapt, forteller Kasper. – I Mongol Rally er det framfor alt eventyret underveis som teller.

Reglene for arrangementet består av tre enkle hovedpunkter. Først og fremst skal bilen være utstyrt med en 1,2 liters motor eller mindre. Jo dårligere skikket doningen er til å takle den lange og krevende turen, desto bedre. For det andre skal lagene som deltar, gjøre det på eget ansvar, og får ikke reise med følgebil eller annen støtte. Og sist – men ikke minst – skal hvert team samle minst 1000 pund (cirka 12.500 kr) til veldedige formål.

– Det er ingen fastsatt rute, forklarer Kasper. – Bare et startpunkt, en målstrek og et enormt eventyr mellom dem.

Sølvrotta

Utenom å kunne foreta en grunnleggende oljesjekk kunne verken Kasper eller Line noe som helst om motor og vedlikehold av bil før avreisedagen. Transportmiddelet – en 20 år gammel Hyundai Atos – fikk de gratis.

– Vi var på quiz med bondelaget i Nord-Norge, der vi fortalte om planene våre. Der var det en fyr som hadde en gammel bil stående på tunet, men han trodde ikke den ville komme lenger enn over broen til øya han bodde på. Men bilen startet faktisk, forteller Kasper. – Det tenkte vi var et godt utgangspunkt.

Den lille Atosen – hengivent døpt «Sølvrotta» – var knapt skikket for en tur til nærbutikken, og dermed helt i tråd med rallyets idealer. Et gjennomsnittlig lag som deltar på Mongol Rally vil oppleve hele ni havarier i løpet av reisen, og paret fra Bergen var ikke noe unntak.

– Vi var vel på verksted et titalls ganger underveis, forteller Line. – Vi havnet jevnlig i situasjoner der vi trengte hjelp, og å komme i kontakt med folk på den måten viste seg å være den beste delen av turen vår. Mange er skeptiske til reise i Sentral-Asia, men de skulle bare visst hvor fine og gjestmilde folkene der er.

Reisen tok paret gjennom steder de færreste av oss assosierer med en tradisjonell sommerferie, inkludert land som Romania, Iran, Turkmenistan, Usbekistan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Kasakhstan. Veldedighetspengene gikk til menneskerettsorganisasjonen Raftostiftelsen i Bergen, som mottok hele 70.000 kroner da reisen var over.

Hva slags mennesker er det som deltar på Mongol Rally?

– Det var folk i alle aldre, og slettes ikke alle var gærninger, sier Line. – Den eldste deltakeren vi møtte, var 80 år gammel.

Da Kasper og Line satte kursen østover, var de bare eventyrlystne venner, men da de ankom Mongolia sju uker og 17.000 kilometer senere, var de «stormforelsket». Parets neste store eventyr blir en seiltur langs norskekysten med baby om bord. Den uvanlige ekspedisjonen i 2018 ser de tilbake på som et av livets høydepunkter, og de oppfordrer alle som drømmer om noe uvanlig og utfordrende, til å selv ta sjansen når virussituasjonen er normalisert.

– Så lenge man har evnen til å takle problemene etter hvert som de oppstår – og møte folk med et smil underveis – er dette noe de fleste kan få til, sier Line.

Et unikt fellesskap

Peter Bryng, en av fire kamerater som gjennomførte Mongol Rally i 2016, kaller arrangementet for «galskap satt i system».

– Løpet står som et motsvar på den trygge turismen vi alle har blitt vant til, sier han. – Det er absolutt en utfordring, men er nok noe de fleste kunne fått til med nok tid og tålmodighet.

Reisen, som tok vennegjengen gjennom 21 land og sju tidssoner i løpet av sommeren – ble etter hvert til NRK dokumentaren «Over Land – fra London til Mongolia». Akkurat som for Kasper og Line var teknisk trøbbel en regelmessig del av vennegjengens reisehverdag, hele veien fra startskuddet i Europa til målstreken i Sibir.

– Men det er jo også en stor del av poenget, sier Bryng. – Det blir først et skikkelig eventyr når du får litt motstand. Det verste var da akslingen vår røk langt ute på landsbygda i Usbekistan. Da kjente vi nok alle på frykten, men så tok det ikke lang tid før folk kom til unnsetning på sykler lastet med verktøy. Ingen snakket et ord engelsk, men det var likevel bare smil og kjærlighet.

Utfordringene med Mongol Rally er kort sagt mange, og vil på grunn av løpets uorganiserte utforming være unike for hvert team. Likevel er det enkelte fellesnevnere, sier Bryng.

– Du må kunne tåle en del ubehag og kjedsomhet. Landskapene i Sentral-Asia er ofte spektakulære, men slett ikke alltid. Det kan være utfordrende å være tett på reisekameratene sine over så lang tid, derfor er det viktig at kjemien stemmer. Visum kan også være krevende å skaffe, da noen land krever konkrete innreisedatoer. Dette kan naturligvis være vanskelig i et billøp hvor uforutsigbarhet er halve poenget, sier han.

Men for hver utfordring, understreker Bryng, venter store belønninger. En av dem er det unike fellesskapet som oppstår mellom rallyets deltakerne.

– Det er rett og slett en fantastisk gruppe med rare, morsomme og modige mennesker som deltar på Mongol Rally, sier Bryng. – Hvert løp tiltrekker seg et stort mangfold av folk med ulik alder og bakgrunn, men alle har eventyrlysten til felles og er villige til å strekke seg langt for å hjelpe hverandre mot målstreken. Å bli kjent med dem er grunn nok i seg selv til å bli med, avslutter han.

Dette er The Mongol Rally

– Mongol Rally er et årlig, uorganisert billøp mellom England og Ulan Ude i Sibir

– Startskuddet går fra Matterley Basin i Hampshire, England 19. juli, med en oppvarmingsfest dagen før. Deltakere kan stille på flere treff underveis, blant annet i Praha og Romania. Tidligere var målstreken i Mongolias hovedstad, Ulaanbaatar, men har i senere tid blitt flyttet 500km nordover, til Ulan Ude i Sibir. Endringen ble gjort i 2015 for å spare penger på å sende bilene hjem, en kostnad som er obligatorisk for alle deltakere. Dette arrangeres ved at hvert team betaler et depositum på drøyt 10.000 kr som skal dekke fraktprisen. Finner du en annen måte å få bilen din hjem på, for eksempel ved å kjøre den selv, får du dette depositumet tilbake.

– Visumsøknadene ansees av mange som den mest kompliserte og tidkrevende delen av planleggingsfasen. Hva som kreves, avhenger av ruten du velger, men uansett bør dette undersøkes i god tid. Arrangøren bak Mongol Rally, The Adventurists, samarbeider med byrået The Visa Machine, som kan bistå med mye av papirarbeidet. www.thevisamachine.com

– Halve poenget med Mongol Rally er å havne i uforutsette havarier der du må kontakte lokalbefolkningen for hjelp. Likevel er det en stor fordel å ha grunnleggende reservedeler til bilen – og kunnskapen om hvordan de byttes – i bakhånd.

– God reiseforsikring er et absolutt must om du skal prøve deg på The Mongol Rally.

– Velg dine reisekamerater med omhu. Dårlige team fører til avbrutte rallyer like ofte som dårlige biler.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse