BMW i8 har vært en unik bil i BMWs sortiment, både når det gjelder design og drivline. Nå stanser produksjonen.
På bilutstillingen i Frankfurt i 2009 viste BMW fram et nytt sportsbilkonsept. Produksjonsmodellen ble vist samme sted noen år senere og kom på markedet i 2014.
Siden den gang har BMW laget 20.000 eksemplarer av modellen, og nå kan de fortelle at det er slutt.
– BMW i8 var virkelig en «brandshaper» når den ble lansert, sammen med BMW i3, i 2013. Og det er en bil som vekker like mye oppsikt den dag i dag. BMW i8 blir stående i historiebøkene som en vågal pioner for plugin hybrid-teknologien og en av BMWs fremtidige klassikere, sier Marius Tegneby, kommunikasjonssjef hos den norske BMW-importøren.
Lanseringsutgaven hadde en vekt på snaut 1500 kilo og en ideell vektfordeling med 50 prosent over frontakslingen og 50 prosent over bakakslingen. Strukturen rundt kabinen var laget i karbonforsterket plast, og ellers var det mye bruk av aluminium.
En del i Norge
Bensinmotoren var på 1,5 liter med tre sylindre, og med elmotoren hadde bilen en samlet effekt på 231 hestekrefter. Da roadsterversjonen kom i 2017, ble også motoren biffet til en systemeffekt på 374 hestekrefter med en el-rekkevidde på 55 kilometer.
– Siden 2014 er det registrert totalt 146 nye BMW i8 i Norge, både coupé og roadster. Det er et antall vi er svært fornøyde med. Vi har også sikret oss et knippe biler for levering i 2020, sier Tegneby.
Dagens utgave koster snaut 1,3 millioner kroner i coupé-versjon og drøyt 1,5 millioner kroner som roadster. Nå skal det lages 200 eksemplarer av en versjon BMW kaller «Ultimate Sophisto Edition», før produksjonen stanser i april.
Det er ikke klart om det kommer noen oppfølger av BMW i8.