Annonse
Annonse
SVANESANG: Før BMW i8 går ut av tiden, skal det lages et begrenset opplag av en utgave BMW har kalt «Ultimate Sophisto Edition». FOTO: Produsenten
SVANESANG: Før BMW i8 går ut av tiden, skal det lages et begrenset opplag av en utgave BMW har kalt «Ultimate Sophisto Edition». FOTO: Produsenten

BMW i8 har vært en unik bil i BMWs sortiment, både når det gjelder design og drivline. Nå stanser produksjonen.

På bilutstillingen i Frankfurt i 2009 viste BMW fram et nytt sportsbilkonsept. Produksjonsmodellen ble vist samme sted noen år senere og kom på markedet i 2014.

Siden den gang har BMW laget 20.000 eksemplarer av modellen, og nå kan de fortelle at det er slutt.

– BMW i8 var virkelig en «brandshaper» når den ble lansert, sammen med BMW i3, i 2013. Og det er en bil som vekker like mye oppsikt den dag i dag. BMW i8 blir stående i historiebøkene som en vågal pioner for plugin hybrid-teknologien og en av BMWs fremtidige klassikere, sier Marius Tegneby, kommunikasjonssjef hos den norske BMW-importøren.

Lanseringsutgaven hadde en vekt på snaut 1500 kilo og en ideell vektfordeling med 50 prosent over frontakslingen og 50 prosent over bakakslingen. Strukturen rundt kabinen var laget i karbonforsterket plast, og ellers var det mye bruk av aluminium.

En del i Norge

Bensinmotoren var på 1,5 liter med tre sylindre, og med elmotoren hadde bilen en samlet effekt på 231 hestekrefter. Da roadsterversjonen kom i 2017, ble også motoren biffet til en systemeffekt på 374 hestekrefter med en el-rekkevidde på 55 kilometer.

– Siden 2014 er det registrert totalt 146 nye BMW i8 i Norge, både coupé og roadster. Det er et antall vi er svært fornøyde med. Vi har også sikret oss et knippe biler for levering i 2020, sier Tegneby.

Dagens utgave koster snaut 1,3 millioner kroner i coupé-versjon og drøyt 1,5 millioner kroner som roadster. Nå skal det lages 200 eksemplarer av en versjon BMW kaller «Ultimate Sophisto Edition», før produksjonen stanser i april.

Det er ikke klart om det kommer noen oppfølger av BMW i8.

FØRPREMIERE: BMW i8 spilte en rolle i «Mission: Impossible – Ghost Protocol» fra 2011, tre år før den faktisk var på markedet. FOTO: ProdusentenFØRPREMIERE: BMW i8 spilte en rolle i «Mission: Impossible – Ghost Protocol» fra 2011, tre år før den faktisk var på markedet. FOTO: Produsenten

TAKLØS: I 2017 ble roadsterversjonen lansert. Den har to seter, mens coupé-versjonen har fire.  FOTO: ProdusentenTAKLØS: I 2017 ble roadsterversjonen lansert. Den har to seter, mens coupé-versjonen har fire. FOTO: Produsenten

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til post@ksu.no.
For kommentarer vennligst bruk kommentarfeltet under.

Annonse
Annonse

Flere tema-artikler

  • Alle
  • Bil Og Motor
  • Bolig Og Fritid
  • Livsstil Og Fritid
  • Mat Og Drikke
  • Reise
  • Teknologi Og Vitenskap
vis flere vis alle
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte