Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
22 mars 2020 19:30
Del på Facebook
SVANESANG: Før BMW i8 går ut av tiden, skal det lages et begrenset opplag av en utgave BMW har kalt «Ultimate Sophisto Edition». FOTO: Produsenten
SVANESANG: Før BMW i8 går ut av tiden, skal det lages et begrenset opplag av en utgave BMW har kalt «Ultimate Sophisto Edition». FOTO: Produsenten

BMW i8 har vært en unik bil i BMWs sortiment, både når det gjelder design og drivline. Nå stanser produksjonen.

På bilutstillingen i Frankfurt i 2009 viste BMW fram et nytt sportsbilkonsept. Produksjonsmodellen ble vist samme sted noen år senere og kom på markedet i 2014.

Siden den gang har BMW laget 20.000 eksemplarer av modellen, og nå kan de fortelle at det er slutt.

– BMW i8 var virkelig en «brandshaper» når den ble lansert, sammen med BMW i3, i 2013. Og det er en bil som vekker like mye oppsikt den dag i dag. BMW i8 blir stående i historiebøkene som en vågal pioner for plugin hybrid-teknologien og en av BMWs fremtidige klassikere, sier Marius Tegneby, kommunikasjonssjef hos den norske BMW-importøren.

Lanseringsutgaven hadde en vekt på snaut 1500 kilo og en ideell vektfordeling med 50 prosent over frontakslingen og 50 prosent over bakakslingen. Strukturen rundt kabinen var laget i karbonforsterket plast, og ellers var det mye bruk av aluminium.

En del i Norge

Bensinmotoren var på 1,5 liter med tre sylindre, og med elmotoren hadde bilen en samlet effekt på 231 hestekrefter. Da roadsterversjonen kom i 2017, ble også motoren biffet til en systemeffekt på 374 hestekrefter med en el-rekkevidde på 55 kilometer.

– Siden 2014 er det registrert totalt 146 nye BMW i8 i Norge, både coupé og roadster. Det er et antall vi er svært fornøyde med. Vi har også sikret oss et knippe biler for levering i 2020, sier Tegneby.

Dagens utgave koster snaut 1,3 millioner kroner i coupé-versjon og drøyt 1,5 millioner kroner som roadster. Nå skal det lages 200 eksemplarer av en versjon BMW kaller «Ultimate Sophisto Edition», før produksjonen stanser i april.

Det er ikke klart om det kommer noen oppfølger av BMW i8.

FØRPREMIERE: BMW i8 spilte en rolle i «Mission: Impossible – Ghost Protocol» fra 2011, tre år før den faktisk var på markedet. FOTO: ProdusentenFØRPREMIERE: BMW i8 spilte en rolle i «Mission: Impossible – Ghost Protocol» fra 2011, tre år før den faktisk var på markedet. FOTO: Produsenten

TAKLØS: I 2017 ble roadsterversjonen lansert. Den har to seter, mens coupé-versjonen har fire.  FOTO: ProdusentenTAKLØS: I 2017 ble roadsterversjonen lansert. Den har to seter, mens coupé-versjonen har fire. FOTO: Produsenten

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse