Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
21 mars 2020 19:30
Del på Facebook
BRITISKE ANER: Selv om morselskapet til MG har fabrikker i Kina, har de beholdt det gamle fabrikkområdet i Longbridge, Birmingham, som i dag er design- og utviklingssenter. FOTO: Gorm Kallestad / NTB scanpix
BRITISKE ANER: Selv om morselskapet til MG har fabrikker i Kina, har de beholdt det gamle fabrikkområdet i Longbridge, Birmingham, som i dag er design- og utviklingssenter. FOTO: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Det klassiske bilnavnet MG har gjenoppstått i Norge. Ikke som en kul roadster, men som en billig el-SUV. Nå finnes kinabilene på lager i Norge.

Såkalte «kinabiler» har tidligere vært totalt fraværende fra det norske markedet. Selv om bilene ville blitt svært rimelige, har kvaliteten på produktene vært på et nivå som ingen vil assosieres med.

Med elbilenes framvekst i Kina er situasjonen endret. Kvaliteten ser ut til å være bedre, og teknologien like oppdatert som i en europeisk elbil. Kina har laget slike biler i flere år, hjemmemarkedet er verdens største både i personbilsektoren og for elbiler, og flere norske aktører har meldt at de er på vei til å ta inn merker derfra. Særlig for importører som fra før av ikke har elbilprodusenter i porteføljen, er dette en dør inn til det som i dag er halve markedet i Norge - og som i løpet av noen år skal være bortimot hele markedet.

Tradisjonelt navn

Med MG har selskapet som fra før av tar inn blant annet Subaru og SsangYong, fått sin elbil - og det med et ekstra lite triks i ermet. For MG lyder jo kjent, et merke som på 60- og 70-talle lagde frekke, små, kabrioleter i England. I forlengelsen av MGs og Rovers kollaps i 2006, ble MG kjøpt av kinesiske Nanjing, som senere ble kjøpt opp av SAIC Motor.

Dermed har de et navn som er sånn passe kjent i den vestlige verden - ikke ett vi aldri har hørt før og sliter med å uttale. Men det må sies at dagens MG er noe helt annet enn den forrige modellen som ble forhandlet i Norge, den lille toseteren MG F.

MG ZS EV er en kompakt-SUV, en biltype som har et stort marked her til lands. Under panseret er det en elmotor på 143 hestekrefter, mens det under gulvet er en batteripakke på 44,5 kWh. Men det aller viktigste for troverdigheten i Norge er at bilen har toppskår i Euro NCAPs krasj- og sikkerhetstester, der kinesiske biler tidligere har fått poengsummer lik det en pappeske med hjul ville fått.

Skepsis

Det er dog med en viss skepsis man nærmer seg bilen, det frynsete ryktet til tidligere biler fra Kina murrer i bakgrunnen. Fra utsiden er det en helt streit SUV, som ikke skiller seg ut på noen som helst måte. Innvendig er det i utgangspunktet bedre enn fryktet. Interiøret er ikke supermoderne, men det står heller ikke tilbake for mange andre nye biler i samme størrelse.

Og så må man huske på prisen. MG ZS EV starter på 240.000 kroner, det er lite for et kjøretøy i familiestørrelse. Ser man i de norske prislistene, er det ingen andre elbiler som er like romslige til samme pris.

Da kan man kanskje ikke forvente noe mer enn skaiseter med sitteputer som ikke kan forlenges, eller ratt som bare kan justeres i høyden, ikke i dybden. Dette gjør at det er vanskelig å finne en optimal sittestilling.

Interiøret sånn ellers er helt ålreit. Det er analoge klokker foran føreren og en digital skjerm i midten, alt utført på et adekvat kvalitetsnivå. Men det er en del irritasjonsmomenter. Det man merker aller først, er en serie med varselmeldinger som piper opp fra dashbordet når man har kjørt en kort stund. Énn forteller for eksempel at man har skrudd av filvarsleren, mens en annen gir meldinger om trafikkskilt som gir null mening i Norge. Ifølge importøren skal dette etter hvert rettes opp gjennom en oppdatering.

Skjermen i midten er heller ikke tipp topp. Visningskvaliteten er nokså stusslig, og selve funksjonaliteten er seig.

Mye for pengene

På veien er bilen stort sett fin. Komforten er innafor, med et oppsett på dempere og fjæring som klarer seg bra på norske vinterveier. I normalmodus er ikke bilen rakettsprek, men helt fin til daglig bruk. I sportsmodus bretter den opp ermene og blir kvikk ut av startblokken, men det er ikke mer futt i motoren enn at kreftene flater ut ganske kjapt.

Rekkevidden er oppgitt til drøyt 26 mil, men på nullføre virket det mer realistisk med rundt 20 mil. Ladefarten skal være på 85 kilowatt, noe vi aldri var i nærheten av å oppleve. Vi prøvde forskjellige hurtigladere uten å få så veldig effektiv lading, men det er litt uklart om det var laderne eller bilen som underpresterte her.

MG ZS EV er bokstavelig talt mye elbil for pengene. Samtidig er det jo gjerne slik at man får det man betaler for, så den opplevde kvaliteten er midt på treet. Man må leve med en del irritasjonsmomenter og i overkant simple løsninger, og ønsker man en hyttebil, holder rekkevidden kun for de aller mest tålmodige familiene der ute.

Tekniske data

MG ZS EV Luxury

Pris: 249.900.-
Pris testbil: 255.100.-
Motor: Elmotor. 143 hk. 353 Nm.
Batteri: 44,5 kWh
Maksimal ladefart: 85 kW
Toppfart: 140km/t
Aks: 8,5 sekunder
Rekkevidde: 263 km (WLTP).
Mål (LxBxH): 4314/1809/1644 mm
Bagasjeplass: 448 liter
Vekt: 1518 kilo

Pluss og minus

+

Prisen
«Europeisk» sikkerhetsnivå

For mange alarmer
Snau rekkevidde

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse