På bilutstillingen i Genève, som ble avlyst, skulle en helt ny hyperbil blitt presentert for første gang. Norske Jens Sverdrup, i teamet bak bilen, forteller hva vi gikk glipp av.
Czinger 21C er en superlett hyperbil med en svært kraftig motor. Innvendig er den også spesiell. De to setene er plassert slik at man sitter etter hverandre.
Norske Jens Sverdrup er en av folka bak merket. Han er ansvarlig for den kommersielle siden, det vil si alt fra å passe på at selve bilen har et marked gjennom ytelser, finish og design, til å utvikle et nettverk for salg og service.
– Jeg vil si at bilen er ekstremt innovativ, og mener at vi er verdensledende i produksjon. Kort fortalt bruker vi alltid den beste løsningen der den er best.
Det betyr blant annet bruk av materialer i karbonkompositt og at Czinger har utviklet en helt ny motor og girkasse til den hybride drivlinjen.
Kostbar
Sverdrup er fra Fredrikstad og har lang erfaring fra bilbransjen, både med salg av svært eksklusive biler og fra den svenske hyperbilprodusenten Koenigsegg og den kroatiske elsportsbilprodusenten Rimac. I dag er han bosatt i England, men pendler til California der Czinger 21C lages.
– Hele drivlinjen, med litiumtitan batteripakker, motor, elmotorer, girkasse og så videre, veier bare rundt 450 kilo. I lettest mulige utførelse kan vi få til en bil som bare veier 1098 kilo tørrvekt, som kan ha inntil 1350 hestekrefter.
Bensinmotoren er på 2,88 liter med sylinderne i V8-konfigurasjon. Der en familiebil har et turtall som vanligvis går til rundt 6000 omdreininger i minuttet før den sperrer, går Czinger 21C sin motor til 11.000 omdreininger før den gir seg.
Sverdrup sier bilen har vært under hard testing siden august. Den begynner å nærme seg produksjon, som skal foregå i California. Han regner med at produksjonsstart vil være om cirka ett år.
Czinger 21C skal lages i et begrenset opplag på 80 biler. Sverdrup anslår at den vil koste fra 1,9 millioner dollar i Norge, tilsvarende 19,4 millioner kroner.
Sverdrup kan bekrefte at norske kunder har meldt sin interesse, uten at han ønsker å gå inn på detaljene her.