– Vi er overbevist om at flere ulike drivlinjer vil eksistere ved siden av hverandre i fremtiden, siden det ikke finnes én løsning som dekker hele spekteret av kundenes mobilitetskrav over hele verden, sier Klaus Fröhlich, styremedlem og ansvarlig for forskning og utvikling i BMW, i en pressemelding.
Det betyr at de satser på utvikle drivlinjer for hydrogen- og brenselcelle-teknologi, selv om de understreker at det i store deler av verden fortsatt mangler både nødvendig infrastruktur og rammebetingelser for dette drivstoffet.
– Særlig våre store SUV-modeller i X-familien er egnede kandidater for denne teknologien, sier Fröhlich.
I 2022 skal BMW rulle ut neste generasjon hydrogenteknologi på veien, med dagens BMW X5 som plattform som skal lanseres i en begrenset pilotserie. Bilen skal generere inntil 170 hestekrefter.
BMW har samarbeidet med Toyota rundt utviklingen av brenselcelle-teknologi siden 2013.
– Brenselcelle-teknologien vil hovedsakelig kunne bli brukt der man ikke kan helelektrifisere transporten direkte, for eksempel ved langdistanse- og tungtrafikk, sier Fröhlich.