Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
16 april 2020 19:30
Del på Facebook
BRENSELCELLE: BMW ønsker også å satse på hydrogen som drivstoff, selv om infrastrukturen for dette knapt finnes noe sted. Foto: Produsenten
BRENSELCELLE: BMW ønsker også å satse på hydrogen som drivstoff, selv om infrastrukturen for dette knapt finnes noe sted. Foto: Produsenten

– Vi er overbevist om at flere ulike drivlinjer vil eksistere ved siden av hverandre i fremtiden, siden det ikke finnes én løsning som dekker hele spekteret av kundenes mobilitetskrav over hele verden, sier Klaus Fröhlich, styremedlem og ansvarlig for forskning og utvikling i BMW, i en pressemelding.

Det betyr at de satser på utvikle drivlinjer for hydrogen- og brenselcelle-teknologi, selv om de understreker at det i store deler av verden fortsatt mangler både nødvendig infrastruktur og rammebetingelser for dette drivstoffet.

– Særlig våre store SUV-modeller i X-familien er egnede kandidater for denne teknologien, sier Fröhlich.

I 2022 skal BMW rulle ut neste generasjon hydrogenteknologi på veien, med dagens BMW X5 som plattform som skal lanseres i en begrenset pilotserie. Bilen skal generere inntil 170 hestekrefter.

BMW har samarbeidet med Toyota rundt utviklingen av brenselcelle-teknologi siden 2013.

– Brenselcelle-teknologien vil hovedsakelig kunne bli brukt der man ikke kan helelektrifisere transporten direkte, for eksempel ved langdistanse- og tungtrafikk, sier Fröhlich.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse