Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
16 april 2020 10:29
Del på Facebook
VAKKERT: Rødbete har vel aldri fått mer staselig innpakning. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
VAKKERT: Rødbete har vel aldri fått mer staselig innpakning. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Skal man endre drastisk på en klassiker, må man komme opp med noe minst like godt.

Biff Wellington er en rett mange har hørt om, men kanskje færre har smakt. I dag er den sjelden å finne på restaurantmenyene. Kan det være fordi den er litt gammelmodig? Og fordi den er krevende, både med tanke på forberedelser og servering?

Klassikere som dette er jeg uansett veldig glad i. De har historie, de har håndverk, de har en aura som skaper ærefrykt. Hver gang jeg lager en rett av dette kaliberet, innbiller jeg meg at fortidens mestere ser meg over skulderen og bedømmer arbeidet. «Oui, oui monsieur Ramsvik, très bien!» hører jeg oppmuntrende for mitt indre øre, men når vi nå skal lage retten med rødbete i stedet for storfefilet og parmaskinke, vil vel gjengangerne heller hvisket noe i retning av «Merde Ramsvik! C'est une catastrophe!»

De får tenke hva de vil, de gamle mesterne – så lenge det er godt, så er det godt! Da skal ikke tradisjoner stå i veien. Dette er en ypperlig måte å lage en vegetarisk hovedrett på, og selv de mest innbitte kjøttspiserne vil ikke savne animalsk protein. Her kan man også bruke sellerirot eller andre rotfrukter, eller stor, hel sopp som portobello eller sjampinjong. Soppen bør bakes først, så den får kvittet seg med en del av væsken. Hvis ikke ender du opp med veldig bløt butterdeig, i stedet for et gyllen og sprøtt bakverk som omslutter fyllet.

Tilbehøret kan være så mangt, for eksempel en fløyelsmyk grønnsakspuré av selleri og litt smør og fløte. Om du ikke er opptatt av å lage en helt vegetarisk rett, vil en kyllingsjy av kyllingkraft og hvitvin løfte smakene og intensiteten opp enda et nivå.

Innbakt rødbete med sopp «duxelle», sellerikrem og sjy

Ingredienser (2 personer)

2 store rødbeter
2 kopper grovt havsalt
2 ark butterdeig
1 egg
4 store sjampinjonger
1 sjalottløk
4 kvister timian
1 bunt estragon
1 kepaløk
2 dl hvitvin
4 ss hvitvinseddik
3 dl mørk kyllingkraft (ev. god grønnsakskraft)
1 bunt gressløk
1 sellerirot
2 ss meierismør
1 dl fløte
Salt og pepper

Framgangsmåte

Legg to hauger med grovt salt på et bakebrett med bakepapir, og plasser rødbetene med skall på toppen av saltet. Bak så i ovn på 170 grader til rødbetene er møre i midten. Det tar cirka 30 minutter, avhengig av størrelse. La dem få avkjøle seg på saltet i romtemperatur. Når de er helt kalde, kan du skjære av det ytterste skallet.

Legg sjampinjong, sjalottløk og timian i en kjøkkenmaskin med kniv, og kjør til en fin blanding. Legg dette over i en stekepanne med en liten knert smør, og stek forsiktig under omrøring til all væsken har fordampet. Smak til med salt og pepper, og legg over i en bolle til senere.

Skrell selleriroten, og kok den mør i saltet vann. Kjør den så helt glatt og fløyelsmyk sammen med smør og fløte i en blender eller med stavmikser. Smak til med salt og litt sitronsaft.

Kok hvitvin og eddik med finkuttet løk og estragon til bare en firedel av væskemengden gjenstår i gryta. Tilsett mørk kyllingkraft og reduser videre ned til sausen har ønsket smak og tykkelse. Smak til med salt og masse finkuttet gressløk ved servering.

Kjevle ut butterdeigen til cirka halv tykkelse. Plasser rødbeten sammen med soppen midt på deigen, pakk inn og sørg for at fyllet er helt omsluttet. Lag eventuelt litt mønster på deigen med en kniv eller gaffel, og pensle med knust egg. Retten i ovn på 170 grader til butterdeigen er gyllen og sprø.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse