Koronasituasjonen har gjort mange mer komfortable med digitale løsninger. Det kan påvirke måten vi kjøper bil på fremover.
Etter koronanedstengningen 12. mars stoppet nybilsalget helt opp, og i bilbutikkene var det plutselig ingen kunder. Samtidig ble det en slags kollektiv digitalisering i de tusen hjem når ingen skulle møtes fysisk, bare via dataskjermer.
På Nettbil, som kaller seg en «digital markedsplass», kan privatpersoner kan legge ut sin bil for salg, slik at bilforhandlere over det ganske land kan by på den. Bilen leveres til nærmeste NAF eller Viking-verksted, og fraktes derfra om man aksepterer høyeste bud.
Daglig leder i Nettbil, Anders Espelund, sier de raskt merket en forandring hos bilforhandlerne, altså de som skal kjøpe bilene.
– De tok det mer rolig, det merket vi helt fra starten. Det var helt klart færre som ønsket å kjøpe bil. Fallet begynte med en gang, i uke 11 og 12.
Espelund tror de ble redde for å brenne inne med biler, men samtidig var det så å si ingen forskjell i aktiviteten fra folk som satt hjemme.
– Vi opplevde ikke noen særlig nedgang i antall privatpersoner som ønsket å selge bilen i perioden etter koronanedstengningen.
Det var ganske stille fra bilforhandlerne i en måneds tid, en periode da det knapt var folk innom de fysiske butikkene. Etter uke 16 har aktiviteten fra oppkjøperne tatt seg opp, og i dag er den til og med litt over normalen, ifølge Espelund.
Svak krone
Tesla, som hele veien har ønsket å selge sine biler via nettet, hadde en lignende opplevelse av situasjonen.
– Vi har alltid hatt en digital tilnærming. Aktiviteten fra våre kunder var som normalt på våre hjemmesider. Der vi merket det, var på verkstedene, på servicefunksjonene, der var det mange kanselleringer og folk som ikke møtte opp med bilen i starten. Det var også langt færre folk innom de fysiske butikkene, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla.
Espelund mener at den plutselige digitaliseringen av folks aktiviteter har gjort at vi stoler mer på digitale løsninger enn tidligere.
– Privatpersoner skal fortsatt selge biler, og de har blitt vant nettbaserte løsninger, i tillegg har de sett at hjemmehenting og hjemmelevering fungerer. Mange har brukt slike løsninger for mat og annet mens de satt hjemme under den strengeste koronaperioden.
Med en veldig svak kronekurs og reiserestriksjoner tror Espelund at norske bileiere som ønsker å selge sin bil, kan få gode priser i tiden som kommer.
– Flere vil trolig velge bruktbiler som står i Norge når importerte biler nå blir dyrere som følge av eurokursen. Får folk dårligere råd, vil også mange velger billigere bil.