Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
05 juni 2020 13:00
Del på Facebook
HENGEKØYE: – Hengekøye er et must på tur, mener Ingvar Trollerud (36). – Den tar liten plass og er et artig leketøy. Her slapper han av i køya med barna Amalie (13), Emil (3) og Josefine (8). Foto: Privat
HENGEKØYE: – Hengekøye er et must på tur, mener Ingvar Trollerud (36). – Den tar liten plass og er et artig leketøy. Her slapper han av i køya med barna Amalie (13), Emil (3) og Josefine (8). Foto: Privat

Packraft, pølsepinne og popkornkjele. Ni friluftsfolk avslører sine beste utstyrstips.

– Du bør pakke sekken etter behov, råder Jan Roar Sekkelsten (57), turleder i Den Norske Turistforening (DNT) i Indre Sogn Turlag. – Klok av erfaring med overlessing er jeg blitt gjerrig på vekt og bagasje.

Så hva skal man velge å ta med? Termos, sitteunderlag og ullsokker er ofte selvskrevne saker på utstyrslisten. Men ekspertene har gjerne andre ting i sekken også. Vi har forhørt oss med ni erfarne turfolk om hva de prioriterer.

Moro med walkietalkie

– Speiderkniv og hengekøye har vært innertiere hos oss, forteller Ingvar Trollerud (36) fra Øvre Eiker. Når han ikke er på jobb som arbeidsveileder, er han helst ute i naturen, ofte med hele familien.

– Vi har tre barn mellom 3 og 13 år, som alle har forskjellige interesser og behov, så det er litt av en oppgave å sysselsette alle tre på tur, sier Trollerud.

For ikke lenge siden gikk familien til anskaffelse av en ny turdings: en walkietalkie, som har vist seg å være underholdende for både liten og stor.

– Ungene løper rundt og er helt med! sier Trollerud. – Walkie-talkien har fått barna til å legge vekk telefonen. I tillegg får de prøve å sove alene i hagen eller i eget telt på leir i skogen. Det har vært stor suksess hos oss.

Walkie-talkien ble kjøpt splitter ny til rundt tre hundrelapper. Når det gjelder turutstyr generelt, anbefaler Trollerud å kjøpe brukt gjennom Finn.no eller andre bruktutsalg.

– Etter litt mer krevende overnattingsturer pleier barna å få handle seg litt nytt, brukt turutstyr som kan være spennende til neste utflukt, sier Trollerud. – Om man kjøper brukt, får man tak i mye nips til rundt 50 kroner. På den måten har barna bygd seg sine egne utstyrsgarderober.

Selv har Ingvar Trollerud fått tak i en nesten ny kano til en tidel av prisen ved å handle brukt. – På den måten kan man skaffe mye flott utstyr uten at friluftslivet blir for dyrt, tipser han.

Bærbar grill

Jan Roar Sekkelsten (57) fra Førde kommune i Sunnfjord har vært friluftsinteressert helt siden han ble speider som åtteåring. I dag er han turleder i DNT og drar ofte på utflukt sammen med hunden Della (9).

– Vi tar alt fra kveldsturer på et par timer, til dagsturer og overnattinger i helgene, forteller Sekkelsten. – Jeg sover absolutt best i sovepose og har feltseng på verandaen. Bikkja og jeg sover ute uansett årstid!

De siste fem årene har en bærbar turgrill gjort det enkelt for Sekkelsten å tilberede fortreffelige måltider i friluft.

– Grillen er ikke bare en grill, men kan i tillegg brukes som bålplass og som vindskjerm for brenner til turkjøkken, og den løfter matlagingen opp fra bakken, forklarer Sekkelsten. – Jeg har også brukt den som ildsted i lavvo.

Ifølge Sekkelsten tar turgrillen liten plass i sekken og er klar til bruk med én gang man bretter den ut. – Du kan fyre den opp med grillkull, tennbriketter eller noen tørre småkvister.

Etter bruk blir grillen raskt avkjølt, og da er det bare å brette den sammen og legge den i sekken.

– Dermed unngår jeg både brannfare og engangsforbruk, og det blir ikke søppel av det, sier Sekkelsten. – Sporfri ferdsel!

Ellers er det ett punkt på utstyrslisten som Sekkelsten mener trumfer alt annet:

– Della er fast inventar og premisslegger for friluftslivet mitt! Tur uten hund er meningsløst for meg. Della fungerer i tillegg som sherpa, caddy og biodynamisk GPS, og finner tilbake til sporet vårt når jeg kommer på villstrå.

Sammenleggbar pølsepinne

Ida Martine Ruud (29) fra Fredrikstad er stadig ute i friluft med den firbeinte vennen Mille (4), og overnatter ukentlig i telt eller hengekøye. Selv om primusen ofte er med i tursekken, liker hun å tilberede lunsjen over et ordentlig bål – og ikke sjelden står pølser på menyen. En sammenleggbar pølsepinne har gjort grillingen enkel.

– Pølsepinnen er ikke så praktisk å ha med på fjellturer, men til skogs er den helt topp! sier Ruud, som selv går barnehagelærerutdanning med mål om å starte egen friluftsbarnehage.

Det er ikke bare pølser som kan grilles med pinnen: – Jeg har også brukt den til å grille pinnebrød med, forteller Ruud. – Jeg ser for meg at det funker fint med marshmallows også, det skal jeg teste på neste tur.

Angående pinnebrød har Ida et knallgodt tips: – Ta med deg litt smør, en pensel og en blanding av sukker og kanel i en boks. Pensle pinnebrødet med smør og dypp det i kanelblandingen før du steker det på bålet. Da får du kanelsnurrer!

Full fart med packraft

På TV har du kanskje sett Lars Monsen eller deltakerne i «71 grader nord» padle av sted i en packraft? Det bærbare fartøyet har blitt populært de siste årene – og Magnus Hole Olsen (32) i Bergen er blant dem som stort sett alltid har en slik i tursekken.

– Packraft er en veldig lett, liten oppblåsbar båt. Den kan se ut som en sånn lekebåt man har på stranda. Forskjellen er at packraften tåler utrolig mye – den er på ingen måte et leketøy, forklarer Olsen.

Med packraft åpner det seg mange nye turmuligheter. – Når du planlegger turen og har kartet foran deg, ser du at du for eksempel kan krysse et vann og spare flere kilometer gåing, sier Olsen.

Selv har han drevet med packrafting i flere år, men mener padlingen er lett å komme i gang med og at den ikke krever forkunnskaper.

– Da jeg begynte, hadde jeg ingen erfaring med padlesport fra før av, forteller han. – Packraften er mer stabil enn en kajakk, og ofte mer enn en kano også. Den er enkel å bruke om du starter på flatt vann. Selv barn ned i tiårsalderen kan gjøre det, helt alene.

Ifølge Olsen kan man også bruke packraften til mer ekstreme aktiviteter som elvepadling, rafting og annet man bruker elvekajakk til, da båten tåler stryk på flere meter.

Packraftene fås i ulike modeller, fra 900 gram til 7 kilos tyngde, i prisklasser mellom 4.000 og 21.000 kroner. Du velger deg modell etter behov: Vil du ha plass til mye utstyr? Trenger du plass til to personer, eller kanskje en hund?

– De fleste kjøper packraft til rundt 3 kilo. Da kan man ha den med seg i sekken uten problemer, sier Olsen. – Det er ikke det billigste utstyret du kan skaffe deg, men båten er solid og er ment å holde i årevis.

Foreløpig må du handle på nett for å få kjøpt packraft i Norge, med unntak av noen få sportsforretninger i Nord-Norge. Ellers er det flere som driver med utleie av packrafter, og det går an å bestille guidet tur for grupper.

I tillegg til selve packraften, er det én ting som må med i tursekken:

– Husk redningsvest! oppfordrer Olsen.

Sammenleggbart kaffefilter

Bente Holbæk (37) fra Heimdal i Trøndelag har stor glede av et sammenleggbart kaffefilter når hun drar til skogs.

– Jeg fikk kaffefilteret i bursdagsgave av min faste turvenninne, forteller Holbæk, som er en aktiv turgåer ved siden av jobben som spesialpedagog i barnehage. – I fjor ble det 27 netter ute, og jeg teller 14 netter hittil i år. Kaffefilteret er alltid med!

Holbæk har planer om mange netter i telt og hengekøye i sommer og krysser fingrene for mye godvær.

– For å være ærlig er det om sommeren at kaffefilteret er mest praktisk, vedgår hun. – Når det er kaldt eller blåser mye ute, blir kaffen fort kaldt når den må passere gjennom filteret først. Men om sommeren er det superdigg!

Holbæk har flere utstyrstips på lager:

– Tursag er viktigst av alt! Jeg er helt avhengig av den, røper hun.

Tursagen er nyttig til vedsanking og rydding av leirplass. – I tillegg kan jeg holde god kok i bålet med den, legger Holbæk til.

På overnattingstur pakker Holbæk også med seg stemningsskapende lys.

– Vi pynter med lysene i trærne rundt oss, forteller hun. – Da blir det ekstra koselig på leirplassen, over hengekøya eller i teltet!

Turkos med popkornkjele

Turentusiast Marte Korsvik (37) fra Oslo er ute på tur så ofte det lar seg gjøre mellom slagene som student og pedagogisk leder. Hun har et soleklart utstyrstips:

– Popkornkjele! sier hun kontant.

Kjelen har hun kjøpt i en sportsbutikk. – Jeg kjøpte den etter å ha prøvd en lignende kjele i en barnehage jeg jobbet i. Barna elsket at vi poppet popkorn på tur! forteller Korsvik.

Med en egen popkornkjele til turbruk blir det mye god tursnacks rundt bålet. Kjelen består av en ristkurv med sammenleggbart håndtak, og den kan brukes over de fleste varmekilder utendørs, deriblant bål, gass og grillkull.

Nyttig og anvendelig fjellduk

Jørgen Svanes-Hatleskog (36) fra Bryne i Rogaland er, ifølge ham selv, over snittet glad i være på tur, og har stor interesse for jakt og fiske. Flere ganger i uken tar han med seg kona og de tre barna mellom 4 og 10 år ut i naturen – og er det én ting familien har hatt nytte og glede av på tur, så er det fjellduk.

– Fjellduken kan brukes til det meste, og er god å ha som isolerende sitteunderlag, sier Svanes-Hatleskog. – Den kan brukes som tarp (tak over hodet når det regner), som sovepose når det ikke er for kaldt, eller som ekstra trekk utenpå vanlig sovepose hvis det er kjølig eller vått.

Fjellduken er kamuflasjefarget og kommer godt med om man håper å få øye på dyr. I tillegg er den god å ha når været ikke er på topp.

– Sist helg brukte jeg dem som ekstra isolering i hengekøya, sånn at jeg ikke ble kald i ryggen, forteller Svanes-Hatleskog. – Dessuten holder den deg tørr om det skulle regne litt.

Duken er ikke bare praktisk: Ifølge Svanes-Hatleskog har også barna ha stor glede av å leke med den.

– Ungene elsker å krype inn i fjellduken og leke eller varme seg hvis det blåser og det blir kaldt, forteller han. – Den kan også brukes som et lite telt, og har taufeste i alle hjørner.

Oppblåsbar sofa

Eirik Grønstøl (42) og familien hans på fem drar ofte på søndagstur, og har også flere overnattingsturer på merittlisten. Et tilfeldig kjøp i en møbelforretning i hjembyen Bergen har gjort turene enda morsommere og mer komfortable for familien.

– Vi har med oss en oppblåsbar sofa! forteller Grønstøl. – Det er litt jobb med å få blåst den opp skikkelig, men ungene synes det er gøy.

For å blåse opp sofaen, løper man nemlig rundt og «fanger» luften inn i sofaen, før man kjapt lukker igjen og komprimerer den luften som har kommet inn. – Det krever litt teknikk og løping for å få det til, røper Grønstøl.

Sofaen veier lite og tar like mye plass som en middels stor sovepose. Utvendig har den ripstop-nylon, slik at den tåler en del.

– Den er god å ligge i, så det blir ofte kamp om plassen i sofaen, forteller Grønstøl. – Da hender det at den velter – eller blir veltet.

Varmende reinskinn

Etter mange år i kontorjobb definerer Bodil Dorothea Gilje (37) fra Kongsberg seg nå som «en slags friluftspotet». De siste årene har hun hatt mellom 30 og 50 utenetter i året. I tursekken har hun bestandig med seg et reinskinn eller to.

– Jeg ble fortalt at de isolerer veldig godt fordi hårene på reinsdyra er hule inni – og det stemmer, sier Gilje. – Jeg blir aldri kald på rumpa, selv midt på vinteren, når jeg sitter på reinskinnet. Dette skinnet har blitt som en slags trøsteklut på tur: en kompis som holder meg varm.

Reinskinn var noe av det aller første Gilje skaffet seg da hun begynte med utesoving for fire år siden. Siden har hun hatt flere skinn, og per nå har hun tre stykker i boden.

– Jeg drar aldri på tur uten – selv ikke på dagstur, røper Gilje.

Gilje bruker reinskinnet som sitteunderlag ved bålet og når hun lager mat, som liggeunderlag i hengekøya, og som gulv i teltet.

– Hvis jeg er på litt enklere turer uten telt, bruker jeg også skinnet som liggeunderlag med bare granbar under, føyer hun til.

Hunden Ronja (2) har også lagt sin elsk på reinskinnet.

– Ronja vet at når reinskinnet blir rullet ut på bakken, så er vi fremme der vi skal slå leir. Hun sover også på reinskinnet i teltet om natten, sier Gilje.

Det første skinnet kjøpte Gilje i en vanlig sportsbutikk.

– Det var impregnert på undersiden, som gjorde at det tålte både fukt og snø uten å trekke til seg vann. Ulempen var at det begynte å røyte en del etter et års tid, forteller hun.

Senere har Gilje kjøpt reinskinn direkte fra Karasjok – skinn som er tørket i stedet for impregnert. – De ser ut til å både røyte lite og veie mindre.

Pakkeliste til telttur

  1. Basis: Telt, sovepose, liggeunderlag og sekk.
  2. Klær: Ull er varmeregulerende og anbefales uansett årstid. Husk skift og godt fottøy!
  3. Sikkerhetsutstyr: Førstehjelpsutstyr, gnagsårplaster, fløyte, kart og kompass.
  4. Toalettsaker
  5. Camputstyr: Kniv, kokeutstyr, hodelykt, tarp, tau.
  6. Mat og drikke

Noen tips til slutt: Husk at forskjellige turer og årstider krever ulikt utstyr! Ha respekt for vær og vind. Pakk alltid i vanntette pakksekker, og gjør plass til litt luksus: en god bok, sjokolade eller ekstra god kaffe.

(Kilder: Ida Martine Ruud, Hektapatur.no, Tursostre.no)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse