Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
21 august 2020 13:00
Del på Facebook
MÅLBEVISST: Linn Therese Helgesen har gått på tur hele livet, men først for noen år siden startet hun på prosjektet om å nå alle 2000-meterstoppene. 8. august nådde hun målet. Foto: Christin Oldebråten
MÅLBEVISST: Linn Therese Helgesen har gått på tur hele livet, men først for noen år siden startet hun på prosjektet om å nå alle 2000-meterstoppene. 8. august nådde hun målet. Foto: Christin Oldebråten

Linn Therese Helgesen er den yngste som har nådd alle 2000-meterstoppene i Norge. Hun er ikke alene om å sette seg høye mål.

- Det er motiverende å ha et mål. Det er nok en god del av toppene jeg ikke hadde gått på hvis det ikke hadde vært for målet om å nå alle, sier Linn Therese Helgesen (15).

Nylig ble hun den yngste som har nådd alle toppene på over 2000 meter i Norge. Til sammen blir det hele 377 topper, hvis man regner med en primærfaktor på 10 meter. (Primærfaktor = den minste høydeforskjell man må stige ned fra en topp før man kan komme på en høyere topp, red.anm.)

– Det begynte med at jeg gikk til alle toppene i Valdres, der jeg bor. Da jeg var ferdig med det, bestemte jeg meg for å samle 2000-meterstopper, forteller hun.

At hun bestemte seg for å nå akkurat det målet, var sannsynligvis ikke helt tilfeldig. Faren hennes, Morten Helgesen, har for lengst nådd alle toppene. Allerede i 2005 utga han og mamma Julia Helgesen boka «Norges fjelltopper over 2000 meter», en bok som stadig kommer i nye opplag.

– Pappa har vært med på alle turene, forteller hun.

– Og vanligvis har vi med minst én ekstra voksen på grunn av sikkerhet. Noen ganger har jeg også med venner på min egen alder, sier hun.

Turene blir sjelden planlagt lang tid i forveien.

– Vi ser an været og bestemmer oss kanskje en uke i forveien. Som regel drar vi på dagsturer og turer med en eller to overnattinger.

Toppsamlings-trend

Linn Therese er ikke alene om å samle på fjelltopper.

– Folk synes det er gøy med lister, og for mange er det motiverende å ha et mål. De siste årene har det dessuten kommet mange digitale hjelpemidler som gjør det enklere å registrere turmål og konkurrere med seg selv og andre, forteller kommunikasjonssjef i Den Norske Turistforening, Mette Øinæs Habberstad.

– Turorientering har også fått et voldsomt oppsving i år, og det handler jo om noe av det samme som å samle på topper: Mange synes det er fint å ha et mål for turen.

Selv samler hun DNT-hytter for harde livet.

– Det er en god del som har vært på alle de 550 DNT-hyttene. Noen har til og med gått enda lenger, og tatt turen også til de nedlagte hyttene, forteller hun.

Har man vært på flere enn 100 hytter i DNT-systemet, er man kvalifisert til å bli en såkalt gullgjest og få en forgylt versjon av den klassiske DNT-nøkkelen i posten.

På tur halve året

En av landets ivrigste toppsamlere er Inger Lise Innerdal. Sammen med samboeren Otto Teksum Lund har hun vært på rundt 2500 topper.

– Det begynte med at vi i 2006 telte hvor mange kommunetopper vi hadde vært på. Det var ikke så mange, rundt 20 stykker, men vi bestemte oss for å nå toppen av alle, forteller hun.

Den gangen var antallet kommunetopper 432, og å samle alle ble som en deltidsjobb som varte i 3,5 år.

– Vi var bortreist annenhver uke året rundt. Det er litt av en logistikk å komme seg fra nord til sør i et langstrakt land som Norge, forteller hun.

En fleksibel jobb og besteforeldre som stilte opp som barnevakt, gjorde det mulig å fullføre prosjektet.

– Da vi var ferdige, ble det litt tomt. En dag ble vi sittende og se på norgeskartet, og fant ut at det finnes akkurat 400 øyer hvor høyeste punkt er over 100 meter, forteller hun.

Dermed ble det tre nye år med toppsamling annenhver uke.

– Innimellom har jeg vært skikkelig lei av å dra på tur. Samboeren min tilbød seg flere ganger å dra uten meg. Men det vekket konkurranseinstinktet: Jeg kunne jo ikke la ham nå målet alene!

Flere folk i fjellet

Innerdal og samboerens systematiske tursamling har etter hvert ført til tre turbøker.

– Vi skrev en artikkel om øyprosjektet for magasinet Fjell og Vidde, og ble kontaktet av Gyldendal med spørsmål om vi ville skrive bok, forteller hun.

Hun merker at turinteressen har økt siden de startet sitt første turprosjekt for snart 15 år siden.

– Den gangen møtte vi lite folk de fleste steder i fjellet. Nå møter vi mange, forteller hun.

En del av dem samler på turmål.

– Å samle alle kommunetoppene er omfattende, men mange samler for eksempel på kommunetopper i eget fylke, forteller hun.

Selv har hun en pause fra toppsamlingen.

– Nå bare koser vi oss på tur. I sommer har vi vært en måned i Vesterålen og gått turer der. Og akkurat nå er jeg og barna på vei til Ekkertinden, Sunndalens svar på Preikestolen, forteller hun.

Liker klatreturer

Linn Thereses aller siste 2000-meterstopp gikk fra Leirvassbu til Visbretind i Lom kommune, med følge av venner og familie. Aller morsomt synes hun turene er hvis de involverer klatring.

– I 2018 gikk jeg til Austanbotntind. Å gå traversen der var veldig spennende, forteller hun.

Ikke alle turene har vært like vellykket.

– På en tur i Rondane drakk jeg av en bekk og ble dårlig. Vi skjønte ikke hva det var først, eller hvor ille det skulle bli, så vi gikk videre til toppen. På vei tilbake ble jeg bare dårligere og dårligere. Tror aldri jeg har hatt så vondt i magen noen gang. Da vi kom til bilen, sovnet jeg og sov i nesten et døgn. Jeg våknet med 40 i feber. Heldigvis er de fleste turene ikke sånn, men tvert imot veldig fine!

Linn Therese tror ikke hun kommer til å sette seg noen nye høye mål med det aller første.

– Nå skal jeg gå fine turer jeg har gått om igjen, og utforske litt andre steder enn bare toppene, sier hun.

Vil du lese mer om turene hennes, har hun lagt ut bilder og beskrivelser på sin turside: https://peakbook.org/no/linntherese

Toppsamling

Toppsamling er ifølge Wikipedia en aktivitet som går ut på å bestige fjelltopper, og notere ned hver og en som blir besteget. Hvilke topper man ønsker å samle på, bestemmes gjerne ved hjelp av en liste over fjelltopper innenfor et spesielt område eller en spesifikk kategori (f.eks. høyde, vanskelighetsgrad, primærfaktor). Ellers er det bare fantasien som setter grenser.

Det finnes mange nettsider og apper som hjelper deg å holde telling på turene, her er noen av dem:

  • Telltur: Denne appen er friluftsrådenes elektroniske system for turregistrering, også kalt postkassetrim. Her kan du finne turmål og registrere resultatene dine. Konkurrer med deg selv eller med andre turgåere om å nå flere mål.
  • SjekkUT: DNTs app hvor kan du finne turposter og skjulte perler nær der du er. Du kan sjekke inn digitalt, signere gjesteboken og dele opplevelsen på sosiale medier.
  • Kul Tur: Barnas Turlags app som skal gjøre det enda morsommere å være ute på tur. I appen kan barna registrere turaktiviteter og turlengde, og samle poeng hver gang de er ute.
  • Peakbook: App og nettsted hvor du kan registrere dine turer og bestigninger. Appen er samtidig et fullt fungerende navigasjonsapparat med GPS og kart. På nettsiden kan du legge ut bilder og mer omfattende beskrivelser av turene dine.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse