Midtveis i sesongen bør du ta grep.
Det er uunngåelig at dekk slites, og dette påvirker hvor sikker bilen er på vinterføre.
‒ Det er stor forskjell i slitasje mellom for- og bakakselen, og store variasjoner i veigrepet vil redusere sikkerheten betraktelig. Vi anbefaler derfor å bytte om på for- og bakdekk midtveis i sesongen. Det er også økonomisk gunstig, da det gjør at samme dekksett kan brukes lenger, sier Kjetil Røssel, dekkekspert i Nokian Tyres.
Her vil kjørelengde per sesong være en viktig faktor. Røssel anbefaler å rullere dekkenes plassering mellom for- og bakaksel for hver 5000 til 10.000 kjørte kilometer, avhengig av kjørestil og om bilen har drift på for- eller bakaksel.
Slites fortere
Dekkene foran har i utgangspunktet størst belastning. Det skyldes både styringen og at det er disse hjulene som får størst belastning ved en nedbremsing. Derfor bør man også rullere på dekkenes plassering hvis bilen har firehjulstrekk.
Tester Nokian har gjort, viser at vinterdekk slites fortere enn sommerdekk. Dette kan begrenses ved med en rolig kjørestil, slik at man unngår kraftig bremsing, hurtig akselerasjon og skarp styring.
‒ Aggressiv kjøring utsetter dekk for mer belastning enn nødvendig. Det kan forårsake skader på piggdekk, og på piggfrie vinterdekk kan det føre til større og ujevn slitasje, sier Røssel.
Har du en eldre bil, er det ifølge Røssel ekstra viktig å passe på at dekkene er i god stand.
– Når en bil mangler moderne teknologi, kan gode dekk være enda viktigere enn på et nytt kjøretøy. Ofte er det også den minst erfarne sjåføren i familien som kjører familiens andre eller tredje bil. Da bidrar gode dekk til økt sikkerhet.