Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
26 desember 2020 19:30
Del på Facebook
POTENSIAL: Ford Mustang Mach E er en svært godt laget elbil. Både pris og størrelse betyr at den har et stort potensial i det norske bilmarkedet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
POTENSIAL: Ford Mustang Mach E er en svært godt laget elbil. Både pris og størrelse betyr at den har et stort potensial i det norske bilmarkedet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Med riktig størrelse, god rekkevidde og nesten alt en familie kan ønske seg, har Ford laget elbil etter en vinneroppskrift.

Pussig nok har det knapt eksistert en eneste elektrisk, mellomstor SUV. Dette er en bilstørrelse og biltype som de aller fleste familier i dag etterspør. Elbilene har så langt gjerne vært kompakte eller store, dermed har de blitt enten for små eller for dyre for en vanlig familie.

Men nå skjer det saker. Store produsenter som Volkswagen, Skoda, Volvo og sist, men ikke minst, Ford, er på vei med biler i dette segmentet.

Mustang Mach E ikke Fords første elbil. For noen år siden eksisterte det en elektrisk Focus. Her hadde man lirket inn en elektrisk drivlinje i det som i utgangspunktet var en bil designet for diesel- og bensinmotorer. Dette er ikke et kjøretøy som fortjener en framtredende plass i Fords historie.

Da er det annerledes med Mustang Mach E, som har vært en elbil fra idéstadiet. Noe som merkes. Elbiler som derimot tar utgangspunkt i konvensjonelle biler, byr ofte på kompromisser – for eksempel får man ikke utnyttet plassen de små elmotorene frigir. Med Fords nye bil merker man at de har tenkt elbil hele veien.

Selvstendig

Ser vi bort fra Mustang-baklyktene, ligner Mustang Mach E i liten grad på andre Ford-modeller. Innvendig har Ford, i likhet med flere andre elbilprodusenter, gått for en svær skjerm i midten og en liten digital skjerm foran føreren. Skjermen i midten er av berøringstypen, selvsagt, men den har også en fiks effekt: Nederst er det et hjul som styrer volumet på lyden, slik at man ikke må veive rundt med fingeren på skjermen. Snedig!

I det hele tatt kjennes det som Ford har hengt seg lite opp i tradisjonelle løsninger, men heller har fordypet seg i hvordan biler bør bygges framover. Førermiljøet er fint, og det tar ikke så lang tid å lære seg logikken i menyene. I tillegg har bilen all verdens oppkoblingsmuligheter og oppdateringer over lufta. Det siste kan gjøres mens bilen er i fart, noe få andre produsenter tilbyr. Samtidig er ikke bilen totalt fremmedgjørende for dem som kommer fra en Mondeo, man finner for eksempel spaker for blinklys og vindusvisker.

Sprek nok

Bilens størrelse virker veldig riktig for en familie på fire. Det eneste som trekker ned er at bilen har høye skuldre, altså at bakvinduene sitter høyt. Dermed får barn begrenset sikt ut, som neppe er gunstig hvis ungene har en tendens til å bli bilsyke. Setene foran kunne også vært litt mer fleksible, de mangler blant annet mulighet for å regulere lengden på sitteputen.

Testbilen har firehjulstrekk og den største batteripakken på 99 kWt. Dette er utgaven tre av fire norske kunder har bestilt. Bilen har en startpris på 544.000 kroner og en oppgitt rekkevidde på 54 mil. Med 346 hestekrefter er den langt fra den sprekeste elbilen på markedet, men man skal være bra vrang for å mene at det er for lite.

Stort batteri

Da vi hadde bilen til testing, var det et par plussgrader og regn. Ikke ideelle forhold for en elbil, men en type vær som ser ut til å ha blitt den nye vinteren i det norske lavlandet. Gjennom en tur på rundt 20 mil, med blandet hastighet, fortalte bilen selv om et snittforbruk på 2,4 kWt per mil. Nettokapasiteten i batteriet, altså det som kan utnyttes til kjøring, er 88 kWt. Det betyr en rekkevidde på 36,7 mil under de rådende forhold. Det er slett ikke verst.

Det betyr at man under normale omstendigheter har mye kapasitet igjen når man uansett bør ta seg en pause i kjøringen. Kjørecomputeren mente at snaut 10 prosent av forbruket hadde en sammenheng med været. Med en ladefart på 150 kilowatt trenger heller ikke ladepausene å være lengre enn tiden det tar å drikke en varm kopp kaffe.

Høy standard

Mustang Mach E har blitt svært vellykket, og potensielle kunder vil nok oppleve at de får mye for pengene. Kundene har også valgmuligheter – bilen kan leveres med et mindre batteri, og begge størrelsene er tilgjengelige med både firehjulstrekk og bakhjulstrekk. Den billigste koster fra 412.000 kroner og har en oppgitt rekkevidde på 44 mil.

Ford lover god produksjonskapasitet og kort leveringstid. Så selv om det føles en smule tåpelig å kalle en elektrisk SUV for Mustang, så kan nok Ford Mustang Mach E være en av Norges mest solgte biler når vi gjør opp status om ett år. De andre modellene som snart dukker opp i samme segment, skal i hvert fall være svært gode for å være et alternativ til denne bilen.

Tekniske data

Ford Mustang Mach E Long Range AWD
Pris: 544.000.-
Pris testbil: 589.000.-
Motor: 2 elmotorer. 346 hk 580 Nm.
Batteri: 99 kWt
Maksimal ladefart: 150 kW
Forbruk: 1,95 kWt/mil
Rekkevidde: 540 kilometer
Toppfart: 180 km/t
Aks: 7 sekunder
Mål (LxBxH): 4712/1881/1597 mm
Bagasjeplass: 402/1431 liter
Vekt: 2218 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo

Pluss og minus

+

God rekkevidde
Kvalitetsnivå
Pris

Ikke varmepumpe eller takstativ
Middels seter

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse