Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
03 april 2021 19:30
Del på Facebook
NISJE: 508 Sport Engineered er en spesialversjon av Peugeots familiebil. Den har ekstra mye effekt og tekniske oppgraderinger som gjør den til en ganske annen bil enn standardutgaven. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
NISJE: 508 Sport Engineered er en spesialversjon av Peugeots familiebil. Den har ekstra mye effekt og tekniske oppgraderinger som gjør den til en ganske annen bil enn standardutgaven. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Racingavdelingen til Peugeot har gått løs på familiebilen 508. Resultatet er lekkert, uten at det tar helt av.

Med denne bilen viser Peugeot hvordan mange av den kommende tidens spreke biler vil være bygd opp, med en bensin- og elmotormiks. Det har noen opplagte fordeler: Elmotoren gir umiddelbart skyv og en god dose hestekrefter på toppen av bensinmotoren. Samtidig blir utslippstallene lave, noe som slår gunstig ut i Norge og flere andre land. I tillegg roter ikke bilmodellen til snittutslippet fra produsenten, noe som er viktig for at de skal unngå gigabøter fra EU.

Utgangspunktet for denne bilen er en lekker familiebil. Sport Engineered-utgaven av 508 er tilgjengelig både som sedan og stasjonsvogn. Bilen har intet mindre enn tre motorer – bensin- og elmotor foran og en elmotor på bakakslingen. Motormiksen gir en samlet effekt på 360 hestekrefter, noe som gjør bilen til den sterkeste produksjonsbilen Peugeot noensinne har laget. Det betyr også at den har firehjulstrekk.

For å håndtere muskelmassen har Peugeot Sport-ingeniørene økt sporvidden med 24 millimeter foran og 12 millimeter bak, i tillegg er bilen senket noen millimeter. Den har også fått oppgraderte bremser. Dekkene holder en lav profil i dimensjonen 245/35-20.

Sitter lavt

For at sjåføren virkelig skal føle seg sporty, er også setene satt en smule lavere enn det man finner i en standard 508. Titter man litt rundt bilen utvendig, ser man noen sjokkfargede detaljer og små spoilereffekter på sidene foran og bak. Dette skal gi en ekstra gunstig luftstrøm rundt bilen. Standardnivået på utstyr er maks, og det eneste ekstrautstyret på testbilen er glasstaket.

Det betyr at Sport Engineered-utgaven ser virkelig snasen ut. Samtidig er det et avgjørende poeng at bilen byr mer enn et pent ytre. Det er også viktig å forstå hvor kjøretøyet hører hjemme. Dette er ikke en bil à la BMWs M-utgaver eller Mercedes' AMG-biler. Peugeot 508 Sport Engineered har mer til felles med for eksempel Volvo V60 Polestar, en bil som er langt sprekere enn en standardversjon av modellen, uten å bli en berserker. Slike biler kan passe for entusiasten som ønsker noe ekstra, uten at det blir for ekstremt.

Unik følelse

Sammenlignet med en 508 ladehybrid med en systemeffekt på 225 hestekrefter, framstår Sport Engineered-varianten som en tanke dyr. Mellomlegget er på nær 200.000 kroner. Til gjengjeld er det mye utstyr som følger med, ikke bare mye mer effekt. Man får dessuten firehjulstrekk og en generell følelse av å kjøre noe som er ganske unikt.

Det hjelper på prisen at dette er en ladehybrid. Sammenlignet med BMW M340i xDrive Touring, som har 374 hestekrefter, men ingen elektrisk enhet, er Peugeoten 160.000 kroner billigere.

Elmotorene gir bilen et kontant skyv, og bilen er rett og slett sprek, men langt ifra brutal. Det er særlig mangelen på innstillingsmuligheter som tar bort de mest crazy utslagene. Understellet er justerbart, men det følger kjøreprogrammet automatisk og er ikke noe som kan justeres individuelt. Girkassen har den samme løsningen. Dette gjør at bilen aldri helt løsner slipsknuten, man blir overstyrt av ingeniørenes programmering. I de aller fleste tilfeller er dette uproblematisk, men dette er samtidig en bil som med fordel kunne ha servert litt mer galskap de få gangene man føler for det.

«Climb Dance»

Ladehybrider er gjerne biler som, i hvert fall på papiret, er skikkelig drivstoffgjerrige. Det gjelder for så vidt også 508 Sport Engineered, men det er i hovedsak en heldig følge av testnormen. Vår opplevelse var at elmotoren under normal og litt ivrig kjøring først og fremst er der for å gi litt ekstra effekt, mens den i mindre grad slår inn for å lette på bensinforbruket. Samtidig skal det sies at bensinmotoren var overraskende gjerrig. Et snittforbruk på 0,7 liter per mil er slett ikke ille for en så sterk maskin.

Tanken bak 508 Sport Engineered er trolig merkevarebygging. En gang i tiden var Peugeot et merke som lagde kule GTI-biler, og folk som er litt oppe i åra, minnes kanskje også 405 MI16 og T16 fra 1980-tallet. Sistnevnte kulminerte «Climb dance», en av de kuleste racingfilmene som er laget. Der følger vi finske Ari Vatanen mens han setter bakkerekord i Pikes Peak i 1988 i en ekstrem variant av 405 T16.

I dagens ganske kaotiske bilmarked – med nye merker, nye drivlinjer og nye bilholdsalternativer – kan det være lurt å ha noe som gir merket og imaget et lite løft ut av den grå massen. 508 Sport Engineered i lakkfargen «grå sellenium» er et slikt produkt. For Peugeot-entusiasten med familie må 508 Sport Engineered være drømmebilen.

Tekniske data

Peugeot 508 Sport Engineered SW
Pris: 699.900.-
Pris testbil: 713 800.-
Motor: 4 syl. Turbo. Bensin/elektrisk. 1598 ccm. 360 hk. 520 Nm.
Batteri: 11,8 kWt
Elektrisk rekkevidde: 42 kilometer
Aks: 5,1 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,2 l/mil
Utslipp: 46 g/km CO2. 18,2 mg/km NOx
Bagasjerom: 530/1780 liter
LxBxH: 4790/1907/1420 mm
Egenvekt: 1875 kilo
Tilhengervekt: 1270 kilo

Pluss og minus

+

Stilig
Gjennomført
Sprek

Kjøremodusene er «låst»
Forholdsvis dyr

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse