Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
24 oktober 2021 19:30
Del på Facebook
ORDLEK: Karl Eirik Haug har laget en bok med ord og uttrykk han har snappet opp i det mangfoldige bilmiljøet. Foto: Privat
ORDLEK: Karl Eirik Haug har laget en bok med ord og uttrykk han har snappet opp i det mangfoldige bilmiljøet. Foto: Privat

Karl Eirik Haug har i mange år samlet på ord og uttrykk fra bilmiljøer over hele landet. Nå har han samlet dem i en bok.

– Hver uke treffer jeg folk i bil som sier ting som får meg til å le, til å se ting på en annen måte, sier Karl Eirik Haug. Disse møtene har resultert i boka «Alt om biler – småfrekke ord og uttrykk om biler og bilister».

Haug har siden han startet magasinet Carl’s Cars i 2001 skrevet om biler og folk som driver med biler. I dag gjør han det for Dagens Næringsliv og Motor.

– Mange blir sinte i trafikken, det er hyttende never og sinte stemmer. Jeg synes vi heller skal bruke humor, ha det gøy, le av hverandre.

Haug har samlet ord og uttrykk som bilentusiaster over hele landet har servert ham gjennom mange år. Uttrykk som «diesel-sjark», «Rimi-råner», «snertingdalssenk», «Land-røvere», «audianer» og «elbil-adel».

Høyt på strå

– Jeg liker et sammensatt ord som «elbil-adel». Det beskriver folk som er høyt på strå i en Tesla, mens de gjerne har en bensin-Porsche i garasjen. I Teslaen, med stemt s, nyter de sine privilegier som avgiftsfritt bilkjøp, kjøring i kollektivfelt og billig bomringpassering. Jeg liker også at folk kaller elbilistene «batteri-banden», det er bokstavrim, og det er ikke stygt, bare humor.

Haug forteller at «Alt om bilen» bygger på en blanding av innarbeidede begrep og nyord.

– Og jeg ville at ordene skulle være det visuelle i boka, ikke bilene.

Det er med andre ord ikke en tradisjonell kaffebordbok med store bilder av biler, det er ord som fyller ut sidene.

– Men det er ikke bare bilismen som er med, trafikken inneholder mer enn det. Vi har syklister, elsparkesykler og elsykler. «Promilletralle» er vel en presis beskrivelse av hvordan vi oppfatter elsparkesykkelen? Jeg slår et slag for at det er lov å være småfrekk.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse