Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
23 oktober 2021 19:30
Del på Facebook
STORE LEVERANSER: Tesla er i liten grad påvirket av mikrobrikkemangelen og har hatt store leveranser til Norge, så store at merket er størst så langt i år. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
STORE LEVERANSER: Tesla er i liten grad påvirket av mikrobrikkemangelen og har hatt store leveranser til Norge, så store at merket er størst så langt i år. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Den globale mangelen på mikrobrikker forstyrrer leveransen på en rekke varer, ikke minst biler.

Moderne biler er proppfulle av mikrobrikker, og mangelen på dem gjør at produsentene kan ha problemer med å holde normale leveringstider, som vanligvis er to til tre måneder for en ny bil.

Mangelen på mikrobrikker henger sammen med pandemien. Etterspørselen etter TV-er, spillkonsoller og elektroniske varer til hjemmekontorer ble unormalt stor, samtidig ble en rekke fabrikker stengt. Dette har skapt et stort etterslep der produksjonen ikke klarer å matche behovet.

Vi har sjekket hvordan situasjonen er for de mest populære nye bilene på det norske markedet. Noen merker er ikke så preget av mangelen, mens andre melder om ganske store forsinkelser, ikke minst hvis man velger «feil» ekstrautstyr.

Tesla

Tesla er det største merket så langt i år, noe som blant annet kommer av at de har vært leveringsdyktige.

– Vi er glade for at alle bestillinger av Model Y og Model 3 stadig leveres før nyttårsfyrverkeriet går til værs, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla.

Årsaken til at Tesla er så lite berørt av mikrobrikkemangelen, er at selskapet har utviklet 19 nye programvareversjoner som skal gi Tesla fleksibilitet med tanke på komponentene som brukes i bilene.

Polestar

Kristin Fjeld, kommunikasjonssjef i Polestar, sier de har god tilgang på biler, men at det kan være noen konfigurasjoner, altså valg av utstyr, som kan ta lengre tid.

– Vi anbefaler kunden å designe egen bil på hjemmesidene våre.

Da kan man se om bilene er leveringsklare, eventuelt om det finnes klare biler som er svært like den man i utgangspunktet valgte.

– Utvalget vil kunne variere noe fra tid til annen, men vi vil få inn biler av alle varianter.

Mercedes-Benz

– Ved bestilling av ny EQA, eller EQC er forventet leveringstid i løpet av andre kvartal av 2022. Årsaken er i stor grad knyttet til stor etterspørsel, sier André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent hos den norske importøren.

Han sier at leveringstiden er utstyrssensitiv.

– Derfor vil noe lengre tid måtte påregnes ved bestilling av bil med utstyr som påvirkes av den globale mangelen av mikrochips. For å sikre tilgang på biler til det norske markedet, har vi tilpasset markedsmodellene basert på hvilket utstyr som er tilgjengelig fra fabrikk og i mindre grad påvirkes av mangelen på mikrochiper.

Volvo

Volvo har i dag én elbilmodell på markedet, XC40 Recharge, mens C40 Recharge er ventet til Norge mot slutten av året.

– XC40 Recharge har levering i løpet av fjerde kvartal 2021 dersom man velger å abonnere på bilen og bestiller i dag. Dersom man ønsker å kjøpe bilen, er forventet levering i løpet første halvdel av 2022, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Trosby sier leveringstiden på et kjøp er noe tregere enn normalt, men at det også skyldes at de «opplever veldig stor etterspørsel».

– Så det er flere ting som påvirker leveringstiden.

Ford

Ford lanserte Mustang Mach E tidligere i vinter, og bilen er den femte mest populære så langt i år.

– Kundene vil naturlig nok ha så rask levering som overhodet mulig, og vi har flere konfigurasjoner tilgjengelig for bestilling innenfor 10 ukers levering. Men akkurat hvilke modeller som er tilgjengelige, endrer seg på daglig basis, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge.

Noen utgaver har normal leveringstid, men flere faktorer spiller inn, for eksempel fargevalg.

– På Ford.no ligger en oversikt over hvilke leveringstider vi estimerer, avhengig av spesifikasjon og modellår. Denne er dynamisk og oppdateres hver gang en ny ordre legges inn eller kanselleres. Situasjonen er fortsatt slik at etterspørselen langt overstiger det vi har tilgjengelig av biler på kort sikt, og vi estimerer 30 uker som lengste leveringstid på biler som bestilles mot fabrikkproduksjon.

Nissan

Nissan selger fortsatt mange Leaf, selv om den i dagens elbilmarked er en gammel bil, lansert i 2018. Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef i Nissan Nordic, sier de opplever at mange lurer på leveringstid.

– Fullt forståelig slik verden nå ser ut. Men vi har fortsatt veldig god leveringssituasjon på Leaf. Du kan få bil på dagen hos noen forhandlere, ellers er det kort leveringstid slik situasjonen er nå.

Audi, Skoda og Volkswagen

Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonsdirektør i Harald A. Møller AS som importerer Audi, Skoda og Volkswagen, sier det er vanskelig å gi noen presis beskrivelse av leveringstider på generell basis når det gjelder Audi e-tron SUV, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4.

– Situasjonen endrer seg fra uke til uke, og fra bil til bil. Det er biler i produksjon, på vei og på lager i Norge. Men det er en utfordring at vi ikke alltid kan gi kundene den informasjonen og forutsigbarheten de ønsker seg.

Her er det også slik at ulike utstyrsvalg kan påvirke leveringstiden.

– Den mest presise og oppdaterte informasjonen får kunder om de kontakter en av forhandlerne våre. Der kan de få god veiledning rundt valg av utstyr og andre forhold som kan påvirke når bilen kan settes i produksjon.

Rettigheter ved forsinkelse

– Hvis man som kunde opplever at den avtalte leveringstiden brytes, hvilke rettigheter har man da?

– Man har klare rettigheter etter forbrukerkjøpsloven ved kjøp av ny bil. Utgangspunktet er at bilen skal komme til avtalt tid. Når leveringsdatoen har kommet uten at man har fått bilen, snakker vi om en forsinkelse. Dersom man ikke har betalt for bilen, kan man holde kjøpesummen tilbake. Man kan også som utgangspunkt fastholde kjøpet og kreve at selgeren leverer, sier Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet.

Hun mener det mest praktiske ved forsinket levering av bil vil være heving av kjøpet og eventuelt en erstatning for økonomisk tap.

– Hvis man ønsker å heve kjøpet, må man som hovedregel gi selger en rimelig tilleggsfrist for levering. Hvis selger heller ikke greier å levere innen denne fristen, kan man heve kjøpet og be om tilbakebetaling av kjøpesummen. Det er kjempekjedelig å måtte gå og vente på en ny bil som man har gledet seg til å få. Likevel åpner ikke loven opp for prisavslag ved en forsinkelse, opplyser hun.

Det man har rett på, er erstatning for økonomisk tap du er påført som følge av forsinkelsen, eksempelvis nødvendige kostnader til alternativ transport.

– Her har du imidlertid en tapsbegrensningsplikt, så du gjør lurt i å begrense tapet ditt. Hvis du ønsker lånebil i venteperioden, bør du raskt gå i dialog med forhandleren slik at dere blir enige om en løsning.

Hvis leveringstiden er lang, og man er informert om det på forhånd, kan man da angre underveis og bryte kontrakten?

– Du har alltid rett til å avbestille før levering. Merk likevel at selger kan kreve et gebyr for dette. Avbestillingsgebyret kan enten være fastsatt som et standardgebyr i avtalen, eller det kan utmåles konkret til det tapet selger påføres som følge av at du trekker deg fra avtalen. Du kan be selgeren om å dokumentere tapet sitt.

Også sier Skarderud at det er lurt å gå i dialog med forhandleren for å se hvilke løsninger man kan komme fram til.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse