Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
13 november 2021 19:30
Del på Facebook
AMBISJONSNIVÅ: Xpeng i Norge har sagt at de skal være blant de tre mest solgte elbilmerkene innen 2025. Det betyr at P7 må treffe et stort publikum. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
AMBISJONSNIVÅ: Xpeng i Norge har sagt at de skal være blant de tre mest solgte elbilmerkene innen 2025. Det betyr at P7 må treffe et stort publikum. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Xpeng P7 er stilig, god på veien og rekker langt. Men bilen har også noe som ikke er så bra.

Flere av de kinesiske elbilprodusentene som vil inn på det norske markedet – som BYD, NIO og Hongqi – har valgt å starte med ganske store SUV-er. Men Xpeng har valgt en litt annen strategi.

Merkets første bil i Norge, for et års tid siden, var den kompakte SUV-en G3. Nå er den neste modellen deres her. XpengP7 er en sportslig sedan som størrelsesmessig ligger mellom Tesla Model 3 og Model S.

P7 er en stilig bil som vekker oppmerksomhet. Det kan kanskje være fordi ingen har sett den før, men vi velger tro at det er fordi den ser bra ut. Vi tester det som kan kalles innstegsmodellen, med bakhjulstrekk og en prislapp på 447.000 kroner.

P7 finnes også med firehjulstrekk, som har mer hestekrefter og koster drøyt 500.000 kroner. I tillegg tilbys det en spesialutgave med vingedører i forbindelse med introduksjonen. Denne versjonen er priset til 600.000 kroner.

Lavt forbruk

Mange nordmenn fnyser litt av bakhjulstrekk. Mulig de tenker tilbake på forrige århundre, da biler med motoren foran og trekk bak trengte sandsekker i bagasjerommet for å klare en oppoverbakke vinterstid. Sånn er det ikke med elbilene, ettersom de ikke har en tung motor foran som skaper ugunstig vektfordeling. Elbiler har i stedet mye av vekten lavt mellom akslingene, der batteriet ligger, noe som gjør at disse bilene har helt andre forutsetninger for å komme seg greit opp en kneik selv om det er snø på bakken.

Dermed kan P7 i enkleste versjon fint kjøre hele året i et vinterland. Det er heller ingen grunn til å tro at rekkevidden vil bli stusslig når kulda setter inn. Batteriet er på 80 kWt, og oppgitt rekkevidde er 53 mil. Det er nok ikke så langt fra realistisk under gunstige forhold. Da vi hadde bilen, var det kjølig høstvær med regn i lufta. Snittforbruket lå på 1,5 kWt per mil, noe som er bra når vi snakker om en såpass stor bil.

Bilen har absolutt ikke for lite krefter, men heller ikke voldsomt til en elbil å være. 266 hestekrefter gir en null-til-hundre-tid på 6,9 sekunder. Hvis du synes det er for treigt, så kan det nevnes at firehjulstrekkeren har to motorer på til sammen 430 hestekrefter og gjør akselerasjonsøvelsen på friske 4,5 sekunder.

God å kjøre

Kjøreegenskapene er behagelige. Understellet er en god blanding av stivt og komfortabelt, slik det bør være i en elbil som veier to tonn. Det betyr at den ikke krenger og flyter i svinger, samtidig som den tar vare på trivselen til passasjerene.

Noen direkte sportsbil er dette ikke, den faller inn i elbilfolden der kreftene er store, men kjøreegenskapene sier familiebil. Det er lett å ha det fint og avslappende bak rattet i P7, men det er også noe som er litt irriterende.

Logikken som ligger bak skjermmenyene, er ikke helt enkel å få tak på. Flere funksjoner har flere og litt uforståelige innganger. Dette er selvsagt en vanesak, men det er ett eller annet med menystyringen som ikke faller helt på plass. Her kan det være kulturforskjeller – kanskje det kinesiske hjemmepublikummet er vant til skjermmenyer som er annerledes satt opp enn i biler som selges i Europa.

Ladefart

Det ble også surr da vi prøvde stemmestyrt navigasjon. I stedet for å finne lokasjonen vi ba om, ringte bilen til en vilkårlig person på listen til telefonen som var koblet til bilen. Vi velger å tro at dette er litt rusk som går seg til gjennom noen oppdateringer for det norske markedet. Oppdateringene går for øvrig over lufta.

Selve grafikken er fin, og mange av elementene minner om de man finner i en Tesla. Og som i den amerikanske bilen er det aller mest styrt gjennom skjerm, ikke spaker og knapper. Det er ikke alltid like praktisk, men sånn har det blitt.

Men på ett område er Xpeng P7 veldig langt unna Tesla: Kineserens ladefart er på stusslige 80 kilowatt.

Det som er bilens fordel, er at den ruller inn i en segment der det ikke er så mange andre. Det kan dessuten meget godt tenkes at det er flere der ute som synes P7 er stiligere enn Polestar 2 og Tesla Model 3. Men om det betyr at den kinesiske nykommeren vil selge like godt som de etablerte merkene, er vel tvilsomt.

Tekniske data

Xpeng P7 RWD
Pris: 447.820.-
Pris testbil: 486.720.-
Motor: Elmotor. 266 hk 390 Nm.
Batteri: 80 kWt
Maksimal ladefart: 80 kW
Rekkevidde: 530 kilometer
Toppfart: 170 km/t
0-100: 6,9 sekunder
Mål (LxBxH): 4880/1869/1450 mm
Bagasjeplass: 440 liter
Vekt: 1987 kilo

Pluss og minus

+

Lekker
Bra rekkevidde
God kvalitetsfølelse

Lav ladefart
Knotete menystyring

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse