Hyundais luksusmerke, Genesis, lanserer nå tre nye elbilmodeller. Om de kommer til Norge, er uvisst.
Genesis er et undermerke av Hyundai som lager premiumbiler – slik Lexus gjør i Toyota-systemet.
Genesis har aldri vært offisielt forhandlet i Norge, men nå har merket en produktlinje som kunne passet godt til det norske markedet, med tre ferske elbilmodeller.
– Vi kjenner dessverre ikke planene til Genesis Motor Europe inngående, men har naturligvis en forventning om at merket introduseres på det norske markedet på et tidspunkt, nå som de kjører hardt på nye elektriske modeller, sier Øyvind Knudsen, produkt- og PR-sjef hos den norske Hyundai-importøren.
– Genesis er i dag i salg i Storbritannia, Tyskland og Sveits, og vi vil ekspandere til flere land de kommende årene, sier Jon Walsh, PR- og kommunikasjonssjef for Genesis Motor Europe.
Ingen tidslinje
Genesis GV60 bygges på samme plattform som Ioniq 5 og Kia EV6, med et batteri på 77,4 kWt. Bilen tåler ladefart opp til 350 kilowatt. Den er 4,5 meter lang og framstår som en mer sportslig og coupéaktig bil enn de to slektningene. Rekkevidden er som for Ioniq 5, det vil si 46 mil.
De to større elbiler fra Genesis er sedanen G80 og SUV-en GV70. De lanseres i disse dager. G80 kalles en «elektrisk luksusbil» og er fem meter lang. Den har firehjulstrekk, en batteripakke på 87,2 kWt og yter 370 hestekrefter. Begge bilene har en rekkevidde som er oppgitt til 50 mil, men det er i den utdaterte NEDC-syklusen. Noe som betyr at det vil være et lavere tall når de testes i WLTP-syklusen.
– Akkurat nå er det ingen tidslinje for hvilke nye land som blir lagt til i Genesis’ fotavtrykk. Vi tar den tiden vi trenger med å etablere våre nye produkter og tjenester, og når tiden er inne, så vil vi ekspandere, sier Walsh.