Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
04 desember 2021 19:30
Del på Facebook
STORT VOLUM: Siden Nissan Qashqai ble lansert for 15 år siden har det, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, blitt levert 27.489 nye eksemplarer av bilen i Norge. Få av dem de siste årene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
STORT VOLUM: Siden Nissan Qashqai ble lansert for 15 år siden har det, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, blitt levert 27.489 nye eksemplarer av bilen i Norge. Få av dem de siste årene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Nissan Qashqai har vært en bestselger i mange år. Nå er tredje generasjon her, bedre enn noensinne, uten at det betyr stort i Norge.

Qashqai er Nissans viktigste bil i Europa. Modellen er merkets desiderte bestselger, og en ny utgave er svært sentral for merkets salgsvolum. Men ikke i Norge.

For noen år siden ville Qashqai betydd mye her også. På midten av 2010-tallet ble det levert nærmere 3000 eksemplarer av modellen hvert år, og den lå på tiendeplass på merkestatistikken. I fjor var tallet 191 leveringer, riktignok av en generasjon som skulle erstattes ganske snart, men tallene sier uansett noe om at denne bilen ikke lenger har så stor appell.

Mellomklasse-SUV

Qashqai er i utgangspunktet en biltype som utrolig mange i Norge ser etter: En mellomstor SUV som koster 400.000 til 500.000 kroner. Såkalte mellomklasse-SUV-er har per i dag en tredel av personbilmarkedet i Norge, problemet for Qashqai er bare at bensinbilenes markedsandel i dette segmentet har vært 0,8 prosent så langt i år, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Under panseret på testbilen er det nemlig en bensinturbomotor på 1,3 liter som yter 158 hestekrefter. En motor man også fant i forrige generasjon, men det er gjort en rekke andre oppgraderinger som løfter den nye modellen. Sammenlignet med versjonen den erstatter, er dagens Qashqai betydelig stivere i karosseriet, noe som er en god start for bedre kjøreegenskaper. Den nye versjonen er også bedre lydisolert.

Modernisert

Også innvendig er Qashqai modernisert. Selve interiøropplevelsen er fin – det er ryddig, oppsettet er lett å bli kjent med, og alt er laget i materialer som er bra, men ikke spesielt kostbare. Det siste kler bilen, for dette er ikke noe man kjøper for å vise seg fram, det er derimot en bil som skal ta deg og passasjerene trygt og enkelt fra én bokstav til en annen.

Som en typisk melk-og-brød-bil skal den gi eieren en følelse av å få mest mulig bil for pengene. Dermed er interiøret praktisk, men ikke så stilig.

Bilen har blitt litt større alle veier sammenlignet med forgjengeren. Designet utvendig er oppdatert, særlig foran, mens bakenden er holdt i samme stil som tidligere. Selv om dette ikke er en bil som skal vekke oppsikt, er den ikke så anonym at man får problemer med å gjenkjenne den på parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret.

Transportert

Særlig foran har Qashqai en look som det er litt personlighet i, og testbilens felger og svartlakkerte tak bidrar ytterligere til at den ikke er like totalt forglemmelig som en del andre biler.

På veien er det hverdagslig. Det blir aldri spesielt gøyalt, Qashqai leverer en tur man fort glemmer, fordi alt er uten dramatikk. Man blir transportert, og det er vel mye av poenget når man skal ut med en bil. Det er umulig å tenke seg at noen noensinne har kjøpt denne bilen med et besøk på Rudskogen i bakhodet.

Qashqai skal være fornuftig og brukervennlig. Den er i konkurranse med en rekke andre biler som er akkurat det, men som på få år har gått nærmest i glemmeboka her til lands. Noen har klamret seg fast til en viss markedsandel ved å tilby en ladbar hybrid drivlinje. De som ikke har noe slikt, er nærmest utradert.

Ikke ledning

Det er ingen planer om en Qashqai med ledning. Utgaven vi tester, er en såkalt mildhybrid, noe som betyr at den har en liten batterienhet som kan bidra i ny og ne. Men det gjør ingen store utslag, verken på effekt eller forbruk.

Neste år vil modellen den komme i en litt snedig variant der bensinmotoren skal fungere som et aggregat som gir energi til en elbilmotor som driver bilen. Det kan kanskje slå til i noen markeder, men i Norge vil dette neppe gi noen gunstige opplevelser i avgiftssystemet, og det gjenstår å se om drivlinjen i det hele tatt kommer hit.

I en annen virkelighet ville Qashqai stått på ønskelisten til mange norske kunder, men nå er det Ariya – den mellomstore elektriske SUV-en som kommer neste sommer – både kunder og Nissan i Norge venter på.

Tekniske data

Nissan Qashqai 1,3 2WD Tekna+
Pris: 478.000.-
Motor: Bensin. Turbo. 1332 ccm. 158 hk. 207 Nm.
Toppfart: 199 km/t
0-100: 9,2 sekunder
Forbruk: 0,65 l/mil
Utslipp: CO2: 146 g/km. NOx: 19,8 mg/km
Mål (LxBxH): 4425/1835/1625 mm
Bagasjeplass: 436/1447 liter
Vekt: 1375 kilo
Tilhengervekt: 1800 kilo

Pluss og minus

+

Sympatisk bil
Merkbar oppgradering fra forrige modell
Velutstyrt

«Ingen» ønsker seg fossilbil i denne størrelsen

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse