Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
02 desember 2021 19:30
Del på Facebook
TILPASS MOTSTANDEN: Elbiler bruker gjerne bremsemotstand til å lade batteriet. Om vinteren er det lurt å justere motstanden etter føreforholdene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
TILPASS MOTSTANDEN: Elbiler bruker gjerne bremsemotstand til å lade batteriet. Om vinteren er det lurt å justere motstanden etter føreforholdene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

De aller fleste elbiler har et system for regenerering. Det innebærer at bilene bremser av seg selv når man går av gasspedalen, og at de bruker energi fra bremsemotstanden til å lade batteriet.

Dette kan bli en utfordring når det er sleipt på veien.

– På glatte veier er det lurt å skru regenereringen til et minimum eller helt av. Kraftig regenerering kan gjør at du sklir av veien på glatt føre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.

Hvor kraftig regenereringen skal være, er det vanligvis mulig å stille inn. Dermed kan man tilpasse dette etter føreforholdene.

– Skal du ned en bratt nedoverbakke, kan du ha på mye, men kjører du på glatt og svingete vei, bør du skru ned til et minimum eller helt av, forklarer Sødal.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse