I den siste kollisjonstesten fra Euro NCAP får både Renault Zoe og Dacia Spring elendige resultater.
– Ikke bare mangler bilene det meste av aktivt sikkerhetsutstyr, passasjerbeskyttelsen er også verre enn det vi har sett i noe kjøretøy på mange år. Det er kynisk å tilby kundene rimelige miljøvennlige biler der prisen er høyere risiko for skade hvis det skjer en ulykke, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP, i en pressemelding.
Dacia er Renaults «billigmerke», og Spring er en elbil som foreløpig ikke er lansert i Norge.
– Da Zoe var ny i 2013, ble den testet og fikk da toppscore, fem stjerner. At samme bil – i tillegg oppgradert – får null stjerner åtte år senere, viser blant annet at testkriteriene har endret seg mye og blitt svært mye strengere. Det er også en kjensgjerning at bilkonstruksjon også har utviklet seg på åtte til ni år, sier Roger Andersen, PR- og markedsdirektør hos den norske importøren.
Flere tester
Testprotokollen til Euro NCAP krever at enkelte avanserte førerassistansesystemer (AEB) skal være standard fra laveste utstyrsnivå, noe Zoe Life ikke har. Og det er den dårligst oppnådde poengsummen fra de fire hovedkategoriene bilene testes i, som blir totalpoengsummen.
– Den laveste utstyrsvarianten, som er testet, har vært solgt i Norge, riktignok i et svært lavt antall. Men de aller fleste modeller etter 2019 som er solgt, er utstyrt med AEB.
Euro NCAP tester ofte bilmodeller flere ganger i løpet av livssyklusen deres, slik at biler som har vært på markedet en stund, blir prøvd mot nyere biler og oppgraderte krav.
Andersen legger til at det per dags dato ikke er planer om å lansere Dacia Spring-modellen som ble testet av Euro NCAP, i Norge.