Mercedes EQB har overraskende god plass på innsiden, men det går på bekostning av noe mange nordmenn vil ha.
Utvalget av elbilmodeller har nådd et nivå der man må være ekstremt sær for å påstå at det ikke finnes en bil som passer. Man får alt fra små til megasvære biler, med hestekrefter nok til alle.
Samtidig, hvis man graver seg dypt inn materien, så er det noen små hull der. Ett av dem tettes med Mercedes EQB, som er en mellomstor SUV med sju seter. Skal man ha plass til så mange, har man så langt måttet ta til takke med store, og ofte dyre, elbiler.
EQB deler plattform med EQA, men er 22 centimeter lengre, og har dermed plass til en tredje seterad. Nå skal det sies at Mercedes understreker at de to bakerste setene passer best for folk som er under 170 centimeter lange, men det betyr samtidig at sjåføren har plass til et femmer fotballag med én innbytter.
I tillegg kan man skyve den midtre raden 14 centimeter i lengderetningen, slik at beinplassen kan justeres etter hvor mange man er om bord. Eventuelt kan man utvide bagasjeplassen bak når man er fem eller færre i bilen.
Smart
EQB demonstrerer rett og slett det man kan kalle en moderne tilnærming til flerbruksbil – en biltype som var svært populær ved starten av dette årtusenet, med praktisk interiør tilpasset aktive familier. Det siste tiåret har biler i SUV-form tatt over familiemarkedet, noe som har gått på bekostning av det praktiske, men nå prøver altså Mercedes å gjenskape noe av denne smarte formelen.
De som kjenner sortimentet til Mercedes, vil merke seg at EQB ikke er en helt ny bil. Den kom først med fossilmotor under navnet GLB, en herkomst som betyr at EQB ikke er så maksimalt utnyttet innvendig som den kunne ha vært. Der er det transmisjonstunnel, og mon tro om ikke en ren elbilplattform hadde skalert ned motorrommet også, slik at det hadde blitt enda bedre innvendig plass.
Men foreløpig har ikke Mercedes kommet lenger i sin elektrifisering enn at noen modeller fortsatt deler opphav med diesel- og bensinbilene.
To alternativer
Det som er interessant når man også har prøvd versjonene med forbrenningsmotor, er hvor mye mer komfortabel bilen blir når den har elmotor. Det lave lydnivået er det første man noterer seg, i tillegg er motoren med sin trinnløse levering og gode porsjon krefter veldig behagelig. Batteriene ligger i gulvet mellom akslingene, noe som gir en optimal vektfordeling. Det bidrar til at bilen oppfører seg svært godt på veien, både i svinger og over humper og dumper.
Innvendig får man super Mercedes-kvalitet, både i materialer og funksjonalitet. Foran er det en skjermplanke som strekker seg over to tredeler av dashbordet. Mesteparten av informasjonen finnes her, og den er logisk satt opp og formidlet med god grafikk. En del funksjoner – som lys, seteregulering og ventilasjon – har egne knapper. Det er en letthåndterlig løsning, spesielt i fart.
Modellen er tilgjengelig i to effektvarianter, begge med firehjulstrekk, på 228 eller 292 hestekrefter. Batteriet er det samme i begge, og rekkevidden likeså. Det skiller drøyt 20.000 kroner mellom versjonene, og det er altså kun litt ekstra hestekrefter man betaler for – eller sagt på en annen måte, at man kan komme seg fra null til hundre på 8 i stedet for 6,2 sekunder.
Snau rekkevidde
EQB er langt fra en rekkeviddevinner. Mercedes oppgir 41,6 mil, men i litt rufsete vintervær virket det som noe over 30 mil er mer realistisk. Samtidig har bilen en fordel sammenlignet med mange andre: Selv om ladefarten på 100 kilowatt ikke er superimponerende, har bilen en veldig jevn og god ladekurve. Dette betyr at man får fylt på bra med strøm på ganske kort tid, uansett om det er lite eller mye igjen på batteriet. Mange biler som skryter av høyere ladefart, har en ladekurve som gir mye ved lav batterikapasitet, men langt mindre etter hvert. Ergo kan man få en ganske effektiv tur i EQB, selv om rekkevidden ikke er all verden.
Det som i høyere grad er en showstopper for mange nordmenn, er at EQB – i motsetning til lillebror EQA – ikke kan ha hengerfeste. Så om man har jevnlig behov for å drasse med seg hageavfall eller sykler, må man finne andre løsninger. Den kan riktignok ha taklast, så sykler kan bli med likevel, men løv og kvister eller campingvogn er det verre med.
Her må man veie fordelene opp mot ulempene. Man får flere sitteplasser, men gir avkall på muligheten for krok bak. Er dette kompromisset til å leve med, kan man glede seg over at flerbruksbilen er tilbake igjen – og går på strøm.
Tekniske data
Mercedes EQB 350 4Matic
Pris: 498.000.-
Pris testbil: 609.194,-
Motor: To elmotorer. 292 hk 520 Nm.
Batteri: 66,5 kWt
Forbruk: 1,84 kWt/mil
Maksimal ladefart: 100 kW
Rekkevidde: 416 kilometer
Toppfart: 160 km/t
0-100: 6,2 sekunder
Mål (LxBxH): 4684/1834/1701 mm
Bagasjeplass: 465/1710 liter
Vekt: 2145 kilo
Pluss og minus
+
Sju seter
Komfortabel
Kvalitetsnivå
–
Ikke hengerfeste
Dyrt ekstrautstyr