Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
27 februar 2022 19:30
Del på Facebook
LADING: Ladefarten på 130 kilowatt er ikke av de beste, men Nissan forteller at Ariya skal ha en stabil ladekurve, hvilket betyr at den kan ta imot bra med strøm gjennom hele ladeprosessen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
LADING: Ladefarten på 130 kilowatt er ikke av de beste, men Nissan forteller at Ariya skal ha en stabil ladekurve, hvilket betyr at den kan ta imot bra med strøm gjennom hele ladeprosessen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mer enn ti år etter at Leaf kom på markedet, er Nissan klar med sin neste elbilmodell for massemarkedet.

Nissan var svært tidlig ute med elbil. I 2010 kom Leaf, som i dag har solgt nær 600.000 eksemplarer på verdensbasis. Drøyt 70.000 av dem er i Norge. Bilen er en stor suksess for Nissan, men på den annen side har merket nærmest bare hatt ett bein å stå på de siste årene. Leaf sto for 95,5 prosent av merkets salg i Norge i fjor. Nå kan vekten snart fordeles noe mer, elbilen Ariya er nemlig på vei.

– De første bilene kommer i juni, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef hos den norske importøren, samtidig som han viser fram et par forproduksjonsutgaver.

Ariya plasserer seg midt i det populære familiesegmentet, med konkurrenter som Tesla Model Y og Skoda Enyaq. Bilen blir tilgjengelig med to forskjellige batteripakker og mulighet for to- eller firehjulsdrift. Den rimeligste versjonen, med startpris på 409.000 kroner, har en batteripakke på 63 kWt, forhjulstrekk og 36 mils oppgitt rekkevidde. Versjonen med batteri på 87 kWt blir tilgjengelig med trekk på både to og fire hjul, og rekkevidde fra 46 til 50 mil. Prisen starter på 499.000 for tohjulstrekk og 529.000 for firehjulstrekk.

Minst først

Innvendig har Nissan gitt bilen et premiumnivå, med vekt på stilig design og fine materialer, mens det ytre har en sporty profil med en coupéaktig silhuett. En prøvetur på en times tid ga et godt inntrykk uten at den skiller seg nevneverdig fra sine konkurrenter når det gjelder kjøreegenskaper.

Ifølge Marcussen kommer versjonen med det minste batteriet først, mens utgaven med det store skal være klar etter sommeren.

Som så mange andre produsenter er Nissan preget av mangelen på mikrobrikker, men importøren forventer likevel at de får en stor nok del av produksjonen til at det dekker det norske behovet i år.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse